سرطان متاستاتیک مغز چیست؟

سرطان متاستاتیک مغز چیست؟

متاستاز مغز گسترش سلول‌های سرطانی در مغز است. سرطان متاستاتیک مغز شامل دو نوع اولیه و ثانویه است. سرطان متاستاتیک مغز اولیه تومورهایی هستند که از خود سلول‌های مغز منشأ می‌گیرند. این نوع سرطان‌ها بسیار نادر هستند. بر اساس نتایج مطالعات، سرطان متاستاتیک مغز اولیه تنها 10 الی 30 درصد افراد مبتلا به سرطان بدخیم را شامل می‌شود.

در حالی که منشأ سرطان متاستاتیک نوع ثانویه سایر اندام‌های بدن نظیر شش، پستان، کولون، ملانوما و کلیه است. این سلول‌های سرطانی در اثر جدا شدن از محل خود و ورود به جریان خون به مغز رسیده و در آنجا تکثیر می‌یابند. در میان انواع مختلف تومورها، سلول‌های سرطانی شش بیش از سایرین به مغز متاستاز می‌کنند. 25% افراد مبتلا به سرطان شش در طی دوره بیماری دچار این اتفاق می‌شوند.

درصد بیشتری از سلول‌های سرطانی پس از متاستاز به مغز در ناحیه cerebrum گسترش می‌یابند که بزرگترین بخش مغز است. در موارد نادری ممکن است سلول سرطانی به نواحی مخچه یا ساقه مغز گسترش یابد.

عوارض و علائم سرطان متاستاتیک مغز

این عوارض عمدتا به ناحیه رشد تومور بستگی دارند. مهمترین نشانه سردرد است. این دردها می‌تواند ناشی از فشاری باشد که تومور بر مغز اعمال می‌کند یا ناشی از تورم، خونریزی و هیدروسفالی باشد. سایر علائم سرطان متاستاتیک مغز عبارتند از:

  • ضعف یا بی‌حسی در بخش‌هایی از بدن مانند صورت، بازو یا پاها
  • اختلال در حافظه و گیجی
  • تغییر در رفتار و خصوصیات اخلاقی
  • اختلالات در حفظ تعادل و هماهنگی
  • بی‌اختیاری در عملکرد مثانه و روده
  • اختلال در تکلم
  • اختلال در بلعیدن
  • حالت تهوع و استفراغ
  • تشنج

اگر می‌خواهید بدانید کدام سرطان ها منجر به متاستاز مغز می‌شوند روی لینک آن کلیک کنید همچنین می‌توانید برای مشاوره با ما در تماس باشید.

 

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 3.4 / 5. تعداد آرا: 62

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!

1 دیدگاه

  1. رویا گفت:

    سلام دختری۱۹ساله هستم،خیلی اوقات سردرد دارم و همیشه احساس خستگی و ضعف دارم ینی به مرور احساس میکنم که زور و توانمو دارم از دست میدم،شبا اصلا نمیتونم بخوابم و وقتی هم که خوابم میبره تا صب چندین بار از خواب بیدار میشم ،و الان یه مدتیه که کمی کنترل ادرارم رو از دست دادم،بعضی وقتا سرم گیج میره و صورتم گز گز میشه،و الانم یه مدتی هست که تموم استخون های بدنم داره تیر میکشه و تنگی شدید نفس پیدا کردم همراه با درد قلب.لطفا بگین اینا علائم چی هست واقعا نگرانم لطفا کمکم کنید?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =