ام آر آی مغز

ام آر آی مغز

اسکن MRI مغز (سر) یک آزمایش بدون درد است که تصاویر بسیار واضحی از ساختارهای داخل سر شما به ویژه  مغز شما ارائه می دهد . ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی از MRI مغز برای ارزیابی، تشخیص و نظارت بر چندین بیماری مختلف که بر مغز یا سایر ساختارهای سر شما تأثیر می گذارد، استفاده می کنند.

ام آر آی مغز چیست؟

اسکن MRI مغز (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی) که MRI سر نیز نامیده می‌شود، MRI از یک آهنربای بزرگ، امواج رادیویی و یک کامپیوتر برای تولید این تصاویر دقیق استفاده می کند. از تشعشع استفاده نمی کند. در حال حاضر، MRI در مقایسه با سایر تکنیک‌های تصویربرداری، مانند سی‌تی اسکن (توموگرافی کامپیوتری) یا اشعه ایکس، حساس‌ترین آزمایش تصویربرداری از سر شما (به ویژه مغز شما) است.

 

MRI مغز با کنتراست چیست؟

برخی از آزمایشات MRI مغز از تزریق ماده حاجب استفاده می کنند. ماده کنتراست اغلب گادولینیوم است که یک فلز خاکی کمیاب است. وقتی این ماده در بدن شما وجود دارد، خواص مغناطیسی مولکول های آب مجاور را تغییر می دهد که کیفیت تصاویر را افزایش می دهد. این حساسیت و ویژگی تصاویر تشخیصی را بهبود می بخشد.

مواد کنتراست تشخیص موارد زیر را افزایش می دهد:

  • تومورها
  • التهاب
  • تامین خون رسانی برخی از اندام ها
  • رگ های خونی

کنتراست همچنین می تواند به تشخیص مولتیپل اسکلروزیس، سکته مغزی، زوال عقل و عفونت کمک کند.

مواد حاجب، داروهای ایمن داخل وریدی (IV) هستند. عوارض جانبی از خفیف تا شدید، رخ می دهد، اما واکنش های شدید بسیار نادر است.

 

تفاوت بین ام آر آی سر و ام آر آی مغز چیست؟

MRI سر و MRI مغز یک روش هستند. هر دوی آنها تصاویری از داخل سر شما ارائه می دهند. در حالی که ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی اغلب از MRI مغز برای ارزیابی مغز شما استفاده می کنند، اما ام آی آر سر تصاویری از ساختارهای دیگر در سر شما نیز ارائه می دهند، مانند استخوان های صورت، رگ های خونی و اعصاب.

ام آر آی مغز

ام آر آی مغز چه چیزی هایی را نشان می دهد؟

MRI مغز یا سر ساختارهای داخل سر را نشان می دهد، از جمله:

  • مغز شما.
  • رگ های خونی که به مغز شما متصل می شوند.
  • استخوان های جمجمه و صورت شما
  • ساختارهایی در گوش داخلی شما.
  • چشم های شما و بافت های حمایت کننده آنها، مانند اعصاب بینایی شما.
  • سایر اعصاب (اعصاب بزرگ در سر شما، به نام اعصاب جمجمه ای).
  • اطراف بافت های نرم و ساختارهای مبتنی بر جمجمه، مانند چربی، استخوان، ماهیچه و بافت همبند.

 

به طور خاص، MRI مغز یا سر می تواند نشان دهد که آیا هر گونه ناهنجاری در مغز یا بافت های اطراف وجود دارد یا نه، از جمله :

  • التهاب و تورم.
  • مسائل ساختاری تومور یا توده های غیر طبیعی
  • . مایع نشتی خونریزی (خونریزی در داخل مغز).
  • بیماری ماده سفید ( White matter )

ام آر آی مغز

چگونه برای MRI مغز آماده شوم؟

دستورالعمل های مربوط به خوردن و آشامیدن قبل از MRI مغز بر اساس دلیل MRI شما متفاوت است. طبق معمول داروهای خود را بخورید و مصرف کنید، مگر اینکه ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی به شما بگوید.

اگر اشیاء حاوی فلز یا وسایل پزشکی کاشته شده در بدن خود دارید، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما باید قبل از MRI مغز شما در مورد آنها اطلاعات داشته باشد.

برخی از اشیاء کاشته شده ممکن است به ترتیبات زمانبندی اضافی و دستورالعمل های ویژه نیاز داشته باشند. موارد دیگر به دستورالعمل خاصی نیاز ندارند، اما ممکن است نیاز به اشعه ایکس برای بررسی محل دقیق جسم قبل از آزمایش داشته باشند.

در صورت داشتن هر یک از موارد زیر، مهم است که به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی و تکنسین MRI خود اطلاع دهید:

ضربان ساز قلب. پروتزهای گوش میانی. کاشت حلزون شنوایی. گیره ای که برای آنوریسم مغزی استفاده می شود. بیماری کلیوی یا دیالیز هستید (ممکن است نتوانید ماده حاجب دریافت کنید) محرک عصب واگ. قطعات فلزی در سر یا داخل کره چشم شما.

علاوه بر این، اگر شما دارای شرایط زیر هستید نیز باید اطلاع بدهید :

حامله هستند نمی توانید به مدت 30 تا 60 دقیقه به پشت دراز بکشید. دارای کلاستروفوبیا (ترس از فضاهای بسته یا باریک).

تمام جواهرات و سایر لوازم جانبی را در خانه بگذارید یا آنها را قبل از MRI مغز خود بردارید. اقلام فلزی و الکترونیکی در اتاق آزمایش مجاز نیستند زیرا می توانند با میدان مغناطیسی واحد MRI تداخل کنند، باعث سوختگی شوند یا به پرتابه های مضر تبدیل شوند. این موارد عبارتند از:

جواهرات، ساعت‌ها، کارت‌های اعتباری و سمعک‌ها که همگی ممکن است آسیب ببینند. سنجاق ها، لوازم جانبی فلزی مو، سیم های زیر سوتین ها و زیپ های فلزی که می توانند تصاویر MRI را مخدوش کنند. کارهای دندانپزشکی متحرک، مانند دندان مصنوعی. خودکار، چاقوی جیبی و عینک. تلفن های همراه، ساعت های الکترونیکی و دستگاه های ردیابی.

ممکن است از شما خواسته شود که 4 تا 6 ساعت قبل از اسکن چیزی نخورید یا ننوشید.

ممکن است از شما خواسته شود که لباس بیمارستانی بپوشید.

ام آر آی مغز

خطرات MRI

MRI از اشعه استفاده نمی کند. تا به امروز هیچ عارضه جانبی ناشی از میدان های مغناطیسی و امواج رادیویی گزارش نشده است.

رایج ترین نوع کنتراست (رنگ) مورد استفاده گادولینیوم است. بسیار امن است. واکنش های آلرژیک به این ماده به ندرت رخ می دهد. با این حال، گادولینیوم می تواند برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی که تحت دیالیز هستند مضر باشد. اگر مشکلات کلیوی دارید، قبل از انجام آزمایش به پزشک خود اطلاع دهید.

میدان های مغناطیسی قوی ایجاد شده در طول MRI باعث می شود ضربان ساز قلب و سایر ایمپلنت ها به خوبی کار نکنند. همچنین می تواند باعث حرکت یا جابجایی یک قطعه فلز در داخل بدن شما شود.

ملاحظات :

ام آر آی در دوران بارداری بی خطر است. در بسیاری از موارد MRI ممکن است نسبت به سی تی اسکن به مشکلاتی در مغز مانند توده های کوچک حساس تر باشد. سی تی معمولا در جستجوی مناطق کوچک خونریزی بهتر است.

آزمایشاتی که ممکن است به جای MRI سر انجام شود عبارتند از:

سی تی اسکن سر توموگرافی گسیل پوزیترون (PET) اسکن مغز

سی تی اسکن ممکن است در موارد زیر ترجیح داده شود، زیرا سریعتر است و معمولاً در اورژانس در دسترس است:

ضربه حاد سر و صورت خونریزی در مغز (در 24 تا 48 ساعت اول) علائم اولیه سکته مغزی اختلالات استخوان جمجمه و اختلالات مربوط به استخوان های گوش

 

نحوه انجام آزمایش  ام آر آی MRI سر

در بیمارستان یا مرکز رادیولوژی انجام می شود. روی یک میز باریک دراز کشیده  که به داخل یک اسکنر بزرگ تونلی شکل می روید.

برخی از معاینات MRI نیاز به رنگ خاصی به نام ماده کنتراست دارند. رنگ معمولاً در طول آزمایش از طریق ورید (IV) در دست یا ساعد شما تزریق داده می شود. این رنگ به رادیولوژیست کمک می کند تا مناطق خاصی را واضح تر ببیند.

در طول MRI، شخصی که دستگاه را اداره می کند، شما را از اتاق دیگری تماشا می کند.

این آزمایش اغلب 30 تا 60 دقیقه طول می کشد، اما ممکن است گاهی اوقات بیشتر طول بکشد.

 

نتایج و پیگیری MRI ، چه زمانی باید از نتایج آزمایش مطلع شوم؟

پس از MRI ، رادیولوژیست تصاویر را تجزیه و تحلیل می کند. رادیولوژیست گزارش امضا شده ای را برای ارائه دهنده مراقبت های اولیه بهداشتی شما ارسال می کند و او نتایج را با شما در میان می گذارد.

گزارش معمولاً ظرف یک یا دو روز برای ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما آماده می شود.ممکن است نیاز به یک معاینه بعدی داشته باشید. اگر چنین است، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما دلیل آن را توضیح خواهد داد.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 2.5 / 5. تعداد آرا: 4

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =