دیابت بی مزه چیست؟

دیابت بی مزه چیست؟

دیابت بی مزه

دیابت بی مزه، دیابت آب نیز نامیده می شود، وضعیتی است که با افزایش تشنگی و ادرار مشخص می شود. نباید آن را با نوع رایج دیابت، دیابت شیرین (دیابت قند) اشتباه گرفت. چهار وضعیت زمینه ای می تواند منجر به دیابت بی مزه شود.

دیابت بی مزه مرکزی شایع ترین نوع است و به دلیل تخریب بخشی از غده هیپوفیز ایجاد می شود که وازوپرسین تولید می کند که تعادل آب و خروج ادرار از کلیه ها را تنظیم می کند. در نوزادان و کودکان، این حالت اغلب یک بیماری ارثی است. علل دیگر عبارتند از تومور، عفونت و آسیب سر.

دیابت بی مزه نفروژنیک زمانی اتفاق می افتد که هیپوفیز وازوپرسین کافی تولید کند اما کلیه ها به دلیل بیماری کلیوی ارثی یا اکتسابی قادر به تشخیص آن نیستند.

حفظ تعادل آب مناسب با نوشیدن مایعات کافی برای کودکان مبتلا به دیابت بی مزه حیاتی است، زیرا آنها تمایل به ازدست دادن مقدار زیادی آب با تکرر ادرار که دارند می تواند منجر به کم آبی بدن شود. با این حال، نوشیدن بیش از حد آب نیز خطرناک است، زیرا ممکن است منجر به یک بیماری نادر به نام مسمومیت با آب شود.

دیابت بی مزه

علائم دیابت بی مزه

  • افزایش تشنگی
  • تکرر ادرار
  • افزایش حجم ادرار
  • ادرار کم رنگ یا بی رنگ و آبکی
  • ادرار شبانه (شب ادراری)
  • خستگی ناشی از تکرر ادرار در شب و قطع خواب

 

تشخیص دیابت بی مزه

تشخیص قطعی اغلب با موارد زیر انجام می شود:

تست محرومیت از آب: کودک باید برای مدتی از نوشیدن مایعات خودداری کند و پس از آن ادرار او برای تعیین غلظت ذرات آزمایش می شود.

تست وازوپرسین: واکنش بدن به وازوپرسین پس از تزریق هورمون در بدن

آزمایش انفوزیون هیپرتونیک سالین: مخلوطی از آب و نمک به صورت داخل وریدی داده می شود و سپس خون بیمار از نظر غلظت ذرات و سطح وازوپرسین مورد آزمایش قرار می گیرد.

دیابت بی مزه

چه وقت باید با پزشک خود تماس بگیرم؟

اگر هر یک از علائم بالا را در کودک یا نوجوان خود مشاهده کردید، با پزشک اطفال خود تماس بگیرید. ادرار زیاد و بی بو و رنگ پریده همیشه باید علامت خطر باشد زیرا ممکن است نشانه عدم تعادل آب بدن باشد.

کودکان مبتلا به دیابت بی مزه همچنین در صورت عدم جبران آب از دست رفته در معرض خطر کم آبی قرار دارند، بنابراین باید از نظر علائم کم آبی مانند خشکی دهان، تنبلی، ضعف عضلانی، سرگیجه، گریه، ضربان قلب تند، تب، عدم تعریق ، تشنگی شدید، ریزش کم یا بدون اشک تحت نظر قرار گیرند.

 

درمان دیابت بی مزه

داروهایی که وازوپرسین مصنوعی را ارائه می کنند، درمان دیابت بی مزه مرکزی هستند. برای دیابت بی مزه نفروژنیک از قرص های آب (ادرار آور) استفاده می شود.

 

 نویسنده مقاله : دکتر الهام پران دوجی

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا: 2

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =