آیا سرطان مغز قابل درمان است؟

آیا سرطان مغز قابل درمان است؟

درمان سرطان مغز

درمان سرطان مغز بستگی به شرایط مختلفی مانند سن بیمار، اندازه و مکان تومور، نوع سلول‌های سرطانی و سلامت جسمانی بیمار دارد. بطور کلی درمان سرطان مغز یک فرآیند بسیار پیچیده است که نیازمند مشارکت و همفکری متخصصان مختلف است. تیم پزشکان متشکل از جراح اعصاب، متخصص غدد، متخصص پرتو درمانی، متخصص تغذیه و فیزیوتراپیست خواهد بود. انتخاب روش درمانی همچنین به فاکتورهای دیگری نظیر میزان اثر تومور بر نقاط حیاتی مغز، متاستاز به سایر نواحی سیستم عصبی مرکزی و عوارض جانبی احتمالی بستگی دارد.

بسیاری از تومورهای مغزی بسیار سریع رشد می‌کنند در حالی که مابقی به آهستگی رشد می‌کنند. برای تومورهایی که در مراحل اولیه رشد هستند، جراحی می‌تواند به تنهایی برای درمان کافی باشد، مخصوصا اگر تمام سلول‌های سرطانی با جراحی خارج شود. با این حال اگر بعد از جراحی همچنان بخشی از سلول‌های سرطانی باقی بمانند می‌توان از گزینه پرتو درمانی و شیمی درمانی استفاده کرد. اما اگر سرطان در مراحل پیشرفته باشد معمولا درمان با جراحی شروع می‌شود و در ادامه از پرتودرمانی و شیمی درمانی استفاده خواهد شد.

نرخ حیات در سرطان مغز بسیار متفاوت است. از جمله مهمترین فاکتورهای اثر گذار در نرخ حیات سرطان مغز، نوع تومور، جایگاه آن و شانس و توانایی خارج کردن یا کوچک کردن اندازه آن، سن بیمار و سایر مشکلات پزشکی است. در صورتی که سرطان مغز از نوع ثانویه باشد، نرخ حیات به منشأ سلول‌های سرطانی و شرایط دیگری وابسته است. باید توجه داشت که درمان سرطان مغز مخصوصا در مراحل پیشرفته همواره ممکن نخواهد بود. اگر روش‌های درمانی برای سرطان مغز اثرگذار نبودند، همچنان می‌توان از این روش‌ها برای کمتر کردن عوارض جانبی سرطان استفاده کرد. اگرچه داشتن تومور سرطانی پیشرفته بسیار استرس‌زا است با این حال بسیار ضروری است که بیمار امکان گفتگوی صریح و صادقانه با پزشک و تیم معالج خود داشته باشد تا احساسات و نگرانی‌های خود را در میان بگذارد. لازم است تیم معالج از تجربه، مهارت و دانش لازم جهت حمایت از بیمار و خانواده وی برخوردار باشد. در صورت ورود سرطان مغز به مرحله پیشرفته معمولا کمتر از 6 ماه فرد زنده خواهد ماند.

با این همه باید توجه داشت که روش‌های درمانی سرطان مغز خود ممکن است عوارض جانبی مختلفی را نیز سبب شوند. این عوارض می‌تواند شامل خستگی، سردرد و سوزش جمجمه ناشی از پرتودرمانی یا آسیب‌های مغزی ناشی از جراحی باشد. شیمی درمانی نیز ممکن است منجر به تهوع و ریزش مو شوند. در صورتی که تومور در مجاورت عصب باشد یا در محل حساسی باشد، جراحی می‌تواند در عملکرد بدن مانند بینایی، گفتار و حرکت، اختلال ایجاد کند.

اگر می‌خواهید در مورد تومورهای شایع مغزی مطالعه کنید روی لینک آن کلیک کنید همچنین می‌توانید برای مشاوره با ما در تماس باشید.

 

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 318

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 16 =