نشانه‌های تومور‌های مغزی

بیشتر تومور‌های مغزی احتیاج به مداخله سریع ندارند و فرد تا چند روز می‌تواند پزشک مناسب خود را پیدا کند. نشانه‌های تومور‌های مغزی در فرد می‌تواند سردرد، سرگیجه، تشنج، مشکل در فکر کردن، عدم تمرکز، داشتن ضعف یا مشکل در حفظ تعادل بدن باشد.

عوامل ایجاد کننده تومور‌های مغزی

عوامل ایجاد کننده آن‌ خیلی مشخص نیست. درصد کمی از تومور‌های مغزی مربوط به اختلالات ژنتیکی است و بخشی از آن مربوط به عوامل محیطی چون قرار گرفتن در معرض آلودگی‌های محیطی است. تومور مغزی بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود.

برای آشنایی با تومورهای مغزی و روش‌های درمان و تشخیص آنها می‌توانید روی لینک کلیک کنید.

آزمایش‌های مورد نیاز برای بررسی تومور‌های مغزی

بعضی از تومور‌های مغزی در شرایط اورژانسی برای مثال زمانی که فرد دچار تشنج می‌شود، تشخیص داده می‌شود. اگر چه در بیشتر مواقع از طریق معاینات عمومی پزشکی و با علائم معمول‌تر در فرد تشخیص داده می‌شود. در ابتدا معاینات عصبی انجام می‌شود. پزشک به دنبال نشانه‌هایی چون عدم تعادل، تغییر در دید، کاهش شنوایی و اختلالات گفتاری است. پزشک حرکت چشم بیمار و حرکت پا را بررسی می‌کند. سپس از اسکن‌های تصویربرداری استفاده می‌کند. این اسکن‌ها می‌توانند اندازه و محل تومور را نشان دهد و اجازه می‌دهد تا پزشک پیش از تایید پاتولوژیک با بیوپسی بافت مغز، نوع تومور را پیش بینی کند. شایع‌ترین اسکن برای تومورهای مغزی، MRI و سی‌تی اسکن است. گاهی اوقات از fMRI، اسکن PET یا EEG نیز استفاده می‌‌‎شود. تومورهای مغزی نیز مانند دیگر سرطان‌ها با روش‌های درمانی شامل جراحی، پرتو درمانی و شیمی‌درمانی بهبود می‌یابند. درمانی که توسط پزشکان برای بیماران و مبتلایان انتخاب می‌شود بسته به نوع بیماری تغییر می‌کند. در این میان میزان سلامت بیمار و محل بستری شدن وی نیز می‌تواند بر روی روش‌های درمانی به کار برده شده تاثیر بگذارد.

بعد از تشخیص بیماری

بعد از تشخیص بیماری احساس ترس و نگرانی طبیعی است. اگر چه مسئله پیش رو بسیار مهم است اما لازم نیست که خیلی سریع تصمیم بگیرید. به خودتان کمی زمان بدهید. در ابتدا ممکن است بترسید یا آن را انکار کنید اما در نهایت مسئله را خواهید پذیرفت.

اگرچه بیشتر تومور‌های مغزی علائم و نشانه‌های یکسانی دارند ولی همه آن‌ها بدخیم نیستند. برای مثال تومور‌های مغزی مننژیوم (meningioma) از رایج‌ترین تومورهای مغزی است که حدود ۳۰ درصد از آن‌ها را شامل می‌شود. در حقیقت تومور مننژیوم در داخل مغز رشد نمی‌کند بلکه بر روی سطح مغز یا طناب نخاعی ایجاد می‌شود و در نتیجه مغز را فشرده می‌سازد. مننژیوم توموری است که در مننژ بروز می‌کند، مننژ غشاء مغز و نخاع را احاطه می‌کند. تومورهای مغزی مننژیوم غالبا خوش‌خیم هستند این بدین معنی است که سلول‌های توموری در قسمت‌های دیگر بدن پخش نمی‌شود. این تومورها می‌توانند تا حد زیادی رشد کنند بدون آن که برای فرد مشکلی ایجاد کنند. درمان اصلی این تومور‌ها جراحی و برداشتن تومور است. این نوع تومور در مغز پخش نمی‌شود. تشخیص این تومورها برای افراد می‌تواند شوکه کننده و ترسناک باشد به خصوص اگر اندازه‌ آن‌ بزرگ باشد.

برای آشنایی با تومورهای شایع مغزی و تشخیص و درمان آنها توسط دکتر گیو شریفی روی خدمات کلیک کنید. همچنین می‌توانید برای مشاوره با ما در تماس باشید.