اخیرا رابطه‌ای غیرمنتظره بین دیابت و تومور مغزی بدخیم کشف شده است. طی تحقیق ارائه شده در سال 2017 در دانشگاه اوهایو مشخص شده است که اگرچه افزایش قند خون ریسک ابتلا به انواع سرطان‌ها را بالا می‌برد، اما اثر معکوسی بر تومور مغزی بدخیم دارد. این یافته دریچه‌ای جدید برای درک چگونگی توسعه انواع خاصی از سرطان‌ها گشوده است.

اگرچه انواع خاصی از سرطان‌ها در بیماران دیابتی شایع است، تومورهای مغزی بدخیم که گلایوما نامیده می‌شوند در افرادی که قند خون بالایی داشته و مبتلا به دیابت هستند، رواج کمتری دارد.

در تحقیقات قدیمی‌تر انجام شده در دانشگاه اوهایو مشخص شده بود که افزایش قند خون ریسک ابتلا به تومور مغزی خوش‌خیم (مننژیوم) را کاهش داده است. هر دوی این تحقیقات بر روی تومور مغزی بدخیم و خوش‌خیم در مجله Scientific Reports به چاپ رسیده است.

دیابت و قند خون بالا ریسک ابتلا به سرطان‌های مختلف نظیر کولون، سینه و مثانه را افزایش می‌دهد. اما در این موارد تومور مغزی بدخیم که کمیاب نیز هستند، در افرادی با قند خون نرمال رواج بیشتری دارند. گلایوما یکی از رایج‌ترین تومور مغزی بدخیم بوده و در سلول‌هایی ایجاد می‌شود که سیستم عصبی را دربرگرفته و به عملکرد آن کمک می‌کند. در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای این تومورها که بتواند زندگی بلند مدت بیمار را تضمین کند وجود ندارد، اگرچه راه‌های بالقوه درمان آن در حال مطالعه و بررسی هستند.

در مطالعه گزارش شده در مجله Scientific Reports، تعداد 812 بیمار مبتلا به گلایوما از دو کشور سوئد و اتریش مورد بررسی قرار گرفتند. در این تحقیق سطح قند خون و رابطه آن با ایجاد و توسعه تومور مغزی بدخیم مورد بررسی قرار گرفت. این تحقیق نشان داد که این رابطه در سال اول پس از تشخیص تومور مغزی بدخیم بسیار چشمگیرتر است. بر اساس این مشاهدات چنین فرض شده است که احتمالا تومور مغزی بدخیم می‌تواند بر روی میزان قند خون اثر گذاشته، آن را افزایش داده و سبب دیابت ‌شود که این افزایش قند خون در اثر ایجاد مسیر و فاکتورهای پیشگیرانه بطور خود تنظیمی منفی عمل کرده و فعالیت تومور مغزی و ریسک ابتلا به آن را کاهش می‌دهد. برای مثال فاکتورهای رشد شبه انسولین که در بازگشت مجدد تومور گلایوما نقش دارد، به میزان کمتری در افراد مبتلا به دیابت دیده شده است در حالی که میزان آن در افراد غیر دیابتی بیشتر است. این نکته قابل توجه است که اگرچه مغز تنها 2 درصد از وزن بدن را تشکیل می‌دهد اما حدود بیست درصد از گلوکوز بدن را مصرف می‌کند.

با این حال طی مجموعه‌ای از تحقیقات که اثر رژیم غذایی بر ایجاد تومور مغزی بدخیم را مورد بررسی قرار داده‌اند، نتایج مختلف و پیچیده‌ای حاصل شده است که رسیدن به یک نتیجه قطعی و اساسی برای درمان تومور مغزی بدخیم و رابطه آن با قند خون را مستلزم به تلاش و تحقیقات بیشتر می‌کند.

لازم به ذکر است نتایج بدست آمده از تحقیقات دانشگاه اوهایو توسط انیستیتو ملی سرطان آمریکا مورد تایید قرار گرفته است.

در صورت نیاز به مشاوره و یا تعیین وقت با ما تماس بگیرید.