مراقبت های بعد از جراحی مغز : چگونه از زخم و پانسمان و بخیه مراقبت کنیم؟

مراقبت های بعد از جراحی مغز : چگونه از زخم و پانسمان و بخیه مراقبت کنیم؟

مراقبت های بعد از جراحی مغز
  1. اطراف خود را با گاز استریل آغشته به محلول ضدغفونی کننده از داخل به خارج “نزدیک زخم به دورتر از زخم” تمییز کنید. عکس این کار و حرکت رفت و برگشت گاز روی زخم موجب می شود که آلودگی اطراف زخم به داخل آن نفوذ نکند و زخم عفونی نشود.
  2. پس از استریل کردن کامل زخم یک یا چند قطعه گاز استریل روی زخم بگذارید به طوری که روی زخم و اطراف آن را کاملا بپوشاند. پانسمان را دقیقا روی زخم قرار دهید و آن را جابجا نکنید. در صورت جابه جا شدن پانسمان آن را عوض کنید. حرکت پانسمان می تواند میکروب های سطح پوست را به داخل زخم هدایت کند.
  3. گاز استریل را در هفته اول بعد از جراحی در 4 طرف با چسب ضد حساسیت روی پوست ثابت کنید و از هفته دوم فقط ابتدا و انتهای گازها را چسب ضد حساسیت بزنید.
  4. از نفوذ بتادین به داخل زخم باز خودداری کنید. چراکه به دلیل داشتن املاح ید ممکن است موجب حساسیت شود.
  5. تعویض پانسمان را یک روز درمیان و اگر مرطوب یا کثیف شد، زودتر انجام دهید.
  6. از کندن دلمه های زخم اجتناب کنید. چراکه ترمیم زخم را به تعویق می اندازد.
  7. بیماری های زمینه ای نطیر دیابت و فاکتورهای انعقادی یا بیمارانی که داروهای ضد انعقاد خون مصرف می کنند باعث تعویق زمان جوش خوردن زخم می شود و متعاقبا زمان کشیدن بخیه ها تعویق می افتد.
  8. در پانسمان مرحله دوم حتما بتادین یا ماده ضدعفونی کننده ای را که به زخم زده اید ابتدا با گاز استریل و سرم شستشو بشورید. سپس کامل خشک بفرمایید و در نهایت مرحله اول را دوباره انجام دهید.
  9. در صورتی که از محل زخم چرک یا مایع بدبویی خارج می شود حتما با مطب تماس بگیرید. (لینک به صفحه تماس )
  10. بیمارانی که هرگونه عمل جراحی مغزی اعم از شانت گذاری، هیپوفیز و انواع تومورهای مغزی انجام داده اند به مدت دو هفته ممانعت پروازی دارند و بهتر است مسافرت هوایی نداشته باشند.
  11. بیمارانی که مایع بی رنگ یا ترشح بدون بو در ناحیه عمل زیر پوست شبیه تاول جمع شده است. بسته به مقدار مایع نیازمند درمان است. اما این اقدام اورژانس درمانی نمی باشد. اگر اندازه تاول بزرگتر از یک مشت باشد بیمار کاندید خارج کردن مایع از طریق پوست با سوزن است.
  12. در صورتی که عمل جراحی مغزی انجام داده اید و ترشح مایع بی رنگ از ناحیه بینی و گوش دارید با شماره های مطب تماس بگیرید. (صفحه تماس)

 

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 2.8 / 5. تعداد آرا: 17

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!

4 دیدگاه

  1. ادریس گفت:

    سلام ۱۸ روزه جراحی تخلیه هماتوم انجام دادم وبخیه هامو برداشتم الان یکم‌مایع زیر پوست سرم درمحل جراحی جمع شده ایا ی بار دیگ نیاز به جراحی هست؟؟

    • مدیر سایت گفت:

      اگر میزان مایع جمع شده کم است نیاز ب جراحی مجدد نیست اما اگر رو ب افزایش است ب مطب مراجعه کند جهت ویزیت مجدد

  2. صدف گفت:

    سلام من مادرم الان ۵ روزه که بدلین خونریزی مغزی عمل شده عمل باز بوده و الان اون ناحیه آب جمع شده و دست که میزنیم نرمه این طبیعیه خطرناک نیست ؟

    • مدیر سایت گفت:

      با سلام نیاز به بررسی دارند ولی معمولاً تا حدودی مایع مغزی نخاعی جمع می‌شود ولی اگر مقدارش زیاد باشد شاید نیاز به اقدام درمانی باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =