همانژیوم بلاستوم (Hemangioblastoma)

همانژیوم بلاستوم در حقیقت نوعی تومور بسیار نادر است که در رگ های خونی موجود در سیستم عصبی مرکزی (مغز یا نخاع) ایجاد می شود. اگر چه این تومور ممکن است در هر قسمتی از مغز دیده شود اما عمدتا در حفره خلفی مغز از جمله مخچه و ساقه مغز تشکیل می شود. البته در موارد بسیار نادری در نخاع و حتی شبکیه چشم بیماران نیز مشاهده شده است. وجود بیماری هایی نظیر پلی سیتمی (polycythemia)، کیست های پانکراس و از همه مهمتر سندروم VHL می تواند در تشکیل این تومور نقش داشته باشند. خود این تومور هم می تواند سبب ایجاد پلی سیتمی (افزایش نسبت حجمی خون در گلبول های قرمز) گردد.

 

 

همان طور که گفته شد این نوع تومور بسیار نادر بوده و تنها 2% از انواع تومورهای موجود در سیستم عصبی مرکزی را شامل می شود. شیوع همانژیوم بلاستوم در مرد و زن دارای درصد یکسانی است و عمدتا در بزرگسالان (30 تا 50 سال) تشکیل می شود. ممکن است در افراد مبتلا به سندروم VHL در سنین جوانی یا میانسالی نیز همانژیوم بلاستوم تشکیل شود.

 علائم همانژیوم بلاستوم

از جمله علایم آن سردرد، حالت تهوع و استفراغ، عدم حفظ تعادل و سرگیجه است.

تشخیص همانژیوم بلاستوم

تشخیص اولیه تومور همانژیوم بلاستوم به وسیله روش های CT Scan و MRI صورت می گیرد. با استفاده از هر یک از این روش ها می توان نشانه هایی از وخامت و حتی خونریزی در تومور یا محیط اطراف آن را تشخیص داد. همچنین آنژیوگرافی مغز نیز ممکن است برای بررسی میزان رگ زایی اطراف تومور صورت گیرد.

درمان همانژیوم بلاستوم

اولین روش درمانی برای این تومور، جراحی است. برای این منظور، تکنیک های جراحی Gamma Knife Radiosurgery و LINAC جهت جلوگیری از بازگشت مجدد تومور و یا گسترش آن تاثیر چشمگیری دارند. همچنین استفاده از رادیوتراپی (XRT) نیز می تواند برای کاهش سرعت رشد و حتی کاهش سایز همانژیوم بلاستوم مفید باشد. تشخیص و جراحی به موقع و مناسب همانژیوم بلاستوم می تواند به بهبودی کامل بیمار، بدون هیچ عوارض جانبی بر سیستم عصبی بی انجامد.

 

منابع 

http://www.braintumortreatment.com/Latest-News/Hemangioblastoma-.aspx
http://neurosurgery.ucla.edu/hemangioblastomas
http://emedicine.medscape.com/article/250670-overview
https://en.wikipedia.org/wiki/Hemangioblastoma

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد آرا: 20

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + بیست =