پرهیز از چیزهایی که باعث تشنج می‌شود

پرهیز از چیزهایی که باعث تشنج می‌شود

پیشگیری از تشنج

تشنج می‌تواند به علل مختلفی ایجاد شود که اغلب قابل پیشگیری هستند. یکی از مهمترین دلایل تشنج ابتلا به صرع است. همچنین تب، جراحت‌های مغزی ناشی از تصادف و هر چیز دیگری که الگوی نرمال فعالیت مغز را تغییر دهد می‌تواند سبب تشنج شود. این اتفاق می‌تواند ترسناک باشد مخصوصا زمانی که علت آن نامشخص باشد.

تشنج ناشی از صرع با تغییر عادات روزانه در ارتباط است. از جمله رفتارها یا فاکتورهایی که می‌تواند منجر به این تشنج شود عبارتند از:

  • استرس، نگرانی یا سایر علل عاطفی و روحی
  • مصرف الکل یا مواد مخدر یا پروسه ترک الکل و مخدر
  • تغییر برنامه خواب، احساس خستگی شدید یا کم خوابی شدید
  • مصرف داروهای خاص، تغییر دارویی یا عدم مصرف دوز مناسب داروهای ضد تشنج
  • عواملی که باعث تحریک و تهییج بیش از اندازه حواس شود مانند نور شدید و خیره کننده، مشاهده تلویزیون، بازی‌های کامپیوتری یا کار با کامپیوتر
  • تغییرات هورمونی در زنان مخصوصا در دوره بارداری یا قاعدگی
  • فشارهای فکری برای مثال تمرکز بیش از حد برای حل یک مساله مشکل
  • در مواردی که فرد مبتلا به دیابت باشد، افت شدید قند نیز می‌تواند سبب تشنج شود. لذا کنترل دیابت و مصرف مواد غذایی مناسب می‌تواند به پیشگیری از این نوع تشنج کمک کند.

مصرف ویتامین‌های خاص مانند B6، E و D نیز می‌تواند به کاهش دفعات آن کمک کند. همچنین مصرف غذاها با میزان پروتئین و کربوهیدرات کم که به نام رژیم غذایی ketogenic شناخته می‌شود نیز می‌تواند به کاهش این عارضه کمک کند.

در بسیاری از افراد حدود 20 دقیقه پیش از تشنج علائم و نشانه‌هایی بروز می‌کند مانند استشمام بوی غیر عادی، مشاهده نورهای عجیب یا دید تار. شناخت این نشانه‌ها می‌تواند به کنترل و پیشگیری از تشنج کمک کند.

اگر می‌خواهید در مورد کمک‌های اولیه در افراد مبتلا به تشنج مطالعه کنید روی لینک آن کلیک کنید. همچنین می‌توانید برای مشاوره با ما در تماس باشید.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 630

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!

4 دیدگاه

  1. علیرضا گفت:

    سلام دکتر شب بخیر من یه بیمار تشنجی تحت درمان با قرص یونیماید ۲۰۰ وآلپرا ۷۵۰ هستم ۳ ساله تحت نظر دکترفلوشیپ مغز واعصاب در کرمانشاه هستم عوارض تشنج در من کم شده ولی کامل قطع نشده قبل از بروز تشنج یه حسی وارد بدنم میشه ودستام قفل وصورتم ودهنم چند ثانیه قفل می کنه ودکتر با نگاه کردن به نوار مغز وMri تمام علایم را تشخیص داد چه کار کنم به نظر شما ادامه دهم تا برم پیش یه دکتر دیگه

  2. علی گفت:

    سلام دکتر بنده ۱۷ سالمه ۱سال پیش ۲ تشنج هم زمان داشتم و داروی رهاکین ۲۰۰ مصرف میکنم و خیلی برام مهمه و لازم میدونم برگردم به ورزش بوکسم الان باید چیکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =