تومور مغزی و سردردهای اول صبح

سردرد یکی از شایع‌ترین عوارض و نشانه‌های
تومورهای مغزی است. اگرچه خود مغز دچار درد نمی‌شود اما رگ‌های خونی تغذیه کننده مغز و اعصاب مغز در پاسخ به فشارهای وارده از طرف تومور دچار درد می‌شوند. تومورهای مغزی در هر سنی ممکن است ایجاد شوند. این تومورها ممکن است سرطانی یا غیر سرطانی باشند. سردردهای ناشی از تومورهای مغزی عوارض خاصی را سبب می‌شوند که به تمایز آن‌ها از سایر انواع سردردها کمک می‌کند.

سردردهای ناشی از تومورهای مغزی در صبحگاه و پس از بیدار شدن شدیدتر می‌شوند. ممکن است شدت سردرد منجر به بیدار شدن فرد شود. مایع مغزی – نخاعی که مغز را احاطه کرده است طی خوابیدن و قرار دادن افقی سر، در جمجمه جمع می‌شود. این امر سبب افزایش فشار در سر شده که همزمان فشارهای ناشی از تومور بر مغز را تشدید می‌کند به گونه‌ای که به سردرد شدید صبحگاهی منجر می‌شود. سردردهای ناشی از تومور مدتی پس از بیدار شدن آرام‌تر می‌شود.

سردردهای ناشی از تومورهای مغزی عمدتا با استفراغ همراه است اما لزوما ممکن است با حالت تهوع همراه نباشد. علت این اتفاق افزایش فشار صبحگاهی درون جمجمه است. این اتفاق ممکن است در سایر ساعات روز نیز رخ دهد. سردردی که پس از استفراغ از شدت درد آن کاسته می‌شود از جمله نشانه‌های تومور مغزی است.

سردرد ناشی از تومورهای مغزی در اثر زور زدن تشدید می‌شود. سرفه، عطسه و بلند کردن اشیا سنگین می‌تواند درد ناشی از تومور را تشدید کنند. این زور زدن‌ها بطور موقت فشار درون جمجمه را بالا می‌برد. از جمله دیگر نشانه‌ها، غیر ضربانی بودن سردرد ناشی از تومور مغزی است. از آنجایی که سردرد ناشی از تومور به علت افزایش فشار است و نه ناشی از اسپاسم رگ‌های خونی لذا این نوع سردردها فاقد ضربان است. سردرد ناشی از تومور معمولا بطور راکد، ثابت و بصورت تیر کشیدن است.

اگر می‌خواهید در مورد تومورهای شایع مغزی مطالعه کنید روی لینک آن کلیک کنید. همچنین می‌توانید برای مشاوره با ما در تماس باشید.