ایجاد متاستاز مغز در اثر سرطان

تومورهای مغزی به دو گروه تقسیم می‌شوند. دسته اول تومورهای اولیه هستند که از سلول‌ها و بافت‌های مغزی منشأ می‌گیرند. اغلب تومورهای اولیه که متاستاز مغز انجام می‌دهند از بافت گلیال مغز منشأ گرفته‌اند که تحت عنوان گلایوماس نامیده می‌شوند. در بزرگسالان شایع‌ترین تومورهای اولیه که قادر به متاستاز مغز به سایر قسمت‌های سیستم عصبی مرکزی هستند عبارتند از:

  • آستروسیتوما: این تومور معمولا بخش وسیعی از مغز شامل سربلوم را دربر می‌گیرد. این تومور که قادر است تا هر چهار درجه پیشرفت کند اغلب منجر به تشنج و تغییر خلق و خو می‌شود.
  • الیگو دندرو گلیوما: از سلول‌هایی که جهت محافظت عصب‌ها چربی تولید می‌کنند منشأ می‌گیرد. این تومور در افراد 40 الی 60 ساله شایع‌تر است و حدود 5 الی 18% از تومورهای گلیوما را شامل می‌شود.
  • اپندیموما: از سلول‌های اپندیمال منشأ گرفته که مسئول ترمیم نواحی آسیب دیده مغز هستند. تنها 2% تومورهای مغزی از نوع اپندیموما هستند. این تومور اغلب در کودکان و افراد جوان و در تمام نواحی مغز و نخاع قابل مشاهده است اما در افراد مسن بیشتر در نزدیکی نخاع ایجاد می‌شود.

دسته دوم تومورهای ثانویه هستند که از سایر سلول‌ها و اندام‌های بدن منشأ گرفته و متاستاز مغز می‌کنند مانند سرطان سینه، شش، کلیه، روده و پوست که از جمله شایع‌ترین سرطان‌هایی هستند که متاستاز مغز انجام می‌دهند. در چنین حالتی سلول‌های سرطانی از محل اولیه خود جدا شده و به سیستم گردش خون وارد می‌شوند. به همراه خون وارد مغز شده که عمدتا به ناحیه سربلوم می‌روند.

این دسته از تومورها که متاستاز مغز انجام می‌دهند با احتمالی بیش از 5 برابر بیشتر در مقایسه با تومورهای اولیه رخ می‌دهند. این تومورها، پس از متاستاز مغزی، بسیار سریع رشد کرده و سبب تخریب بافت‌های مغزی و اشغال آن‌ها می‌گردند. گاهی اوقات ممکن است فرد همزمان دچار چندین تومور متاستاز مغزی در نواحی مختلفی از مغز گردد.

اگر می‌خواهید در مورد شایع‌ترین انواع تومور مغزی مطالعه کنید روی لینک آن کلیک کنید. همچنین می‌توانید برای مشاوره با ما در تماس باشید