اینکه عوارض دیسک های بیرون زده کمر با گذشت زمان و بدون هیچگونه درمان پزشکی، فروکش می‌کند سخنی درست است. اما آیا این به معنی درمان خودبخودی دیسک است؟ همانند بسیاری از موارد دیگر، جواب به این پاسخ هم نمی‌تواند قطعی باشد. برطرف شدن عوارض جانبی لزوما به معنی درمان خودبخودی دیسک های بیرون زده کمر نیست.

علت ایجاد درد بوسیله دیسک های بیرون زده کمر چیست؟

پس از تخریب دیسک و نشت محتویات ژل مانند آن، این محتویات می‌تواند به اعصاب پیرامون فشار وارد کرده و منجر به درد شوند. همچنین این درد می‌تواند در نتیجه به وجود آمدن التهاب در اعصاب پیرامون، ایجاد شود.

چگونه دیسک های بیرون زده کمر می‌توانند به خودی خود بهتر شوند؟

سه روش اصلی برای بهبود و کاهش عوارض و دردهای ناشی از دیسک های بیرون زده کمر پیشنهاد شده است:

  • پاسخ‌های ایمنی بدن: پس از نشت محتویات دیسک که حاوی پروتئین است، این پروتئین‌ها بوسیله سیستم ایمنی به عنوان مواد خارجی تشخیص داده شده و مورد حمله قرار می‌گیرند که این فرآیند منجر به کم شدن حجم محتویات دیسک و حذف پروتئین‌های تشدید کننده التهاب می‌شود.
  • جذب آب: محتویات بیرون زده دیسک حاوی آب است. با گذشت زمان این آب توسط بدن جذب شده و این حجم محتویات را کاهش داده و از اثر آن بر اعصاب پیرامون می‌کاهد.
  • حرکات مکانیکی طبیعی دیسک: حرکات کششی دیسک ممکن است سبب حرکت محتویات بیرون زده به سمت داخل شده و آن‌ها را از پیرامون اعصاب دور می‌کند.

هر یک از فرآیندهای فوق سبب کاهش اندازه و حجم محتویات بیرون زده دیسک شده و به این طریق از فشار وارده بر اعصاب یا از التهابات ناشی از آن‌ها می‌کاهد به گونه‌ای که درد ناشی از آن فروکش می‌کند. اما در هر یک از حالات فوق همچنان پارگی دیسک پابرجاست و درمان صورت نگرفته است.

لذا در مورد دیسک های بیرون زده کمر مهمتر از درمان خودبخودی، نحوه تمرکز بر روی تیمار و کنترل عوارض است.

اگر می‌خواهید در مورد جراحی دیسک و مهره توراسیک مطالعه کنید در سایت جستجو کنید. همچنین می‌توانید برای مشاوره با ما در تماس باشید.