آیا مدولوبلاستوما درمان دارد؟

آیا مدولوبلاستوما درمان دارد؟

مدولوبلاستوما چيست؟

مدولوبلاستوما يك تومور بدخيم (سرطاني) در مغز است که از مخچه كه تعادل بدن را کنترل می‌کند و وظیفه هماهنگي با ديگر بخش‌های پيچيده بدن را به عهده دارد، ايجاد مي‌شود. این بیماری با علائم سردرد و استفراغ شروع می‌شود و معمولا با علائم عدم تعادل و مشكل در بينايي تشخيص داده مي‌شود. حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد تومورهاي مغزي در دوران كودكي از این نوع هستند و این تومور بيشتر در كودكان و نوجوانان تشخيص داده مي‌شود. در حالي كه در اكثر بيماران علت این بیماری ناشناخته است چندين سندروم ژنتیکی نادر وجود دارد كه احتمال پيشرفت مدولوبلاستوما را افزايش مي‌دهد.

تومور نورواکتودرمال اوليه (PNET) چیست؟

مدولوبلاستوما عضو گروهی از تومورهای بزرگتر به نام PNET است. PNET ها زیر میکروسکوپ شباهت‌هایی دارند. اما ویژگی‌های میکروسکوپی، بیولوژیکی و بالینی بیشتر به پزشکان کمک می‌کند تا انواع مختلف PNET ها را تشخیص دهند.

آیا مدولوبلاستوما درمان دارد؟

بسیاری از بیماران مبتلا به این تومور با درمان‌های شدید، بهبود می‌یابند. در بیماران ۳ سال یا بالاتر با خطر متوسط به طوری که تومور به سایر قسمت‌های عصبی مرکزی و بدن منتشر نشده باشد، بیماری با برداشتن تومور توسط عمل جراحی و شیمی درمانی تا بالای ۸۰ درصد قابل درمان است.

در بیماران با خطر بالا (یعنی تومور به سایر قسمت‌های عصبی مرکزی و بدن منتشر شده است یا امکان خارج کردن آن به طور کامل با جراحی مقدور نباشد) امکان درمان وجود دارد، اما میزان بهبودی کمتر است. شیمی‌درمانی در این افراد در دوره‌های طولانی‌تری انجام می‌شود.

نتایج درمان مدولوبلاستوما در کودکان چگونه است؟

نتایج درمان مدولوبلاستوما در کودکان به عوامل زیادی بستگی دارد. این عوامل به سن کودک، محل تومور، میزان پخش‌شدگی و نوع درمان بستگی دارد. نتایج درمان این تومور در کودکان در گروه خطر متوسط بهتر است. به طور کلی اگر کودک در گروه خطر بالا باشد احتمال برگشت بیماری بیشتر است. خطر بازگشت بیماری در دو سال اول بعد از تشخیص بیشتر است. پنج سال بعد از درمان حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد کودکان مبتلا به این تومور درمان می‌شوند. حدود ۲۰ تا ۵۰ درصد از کودکان زیر ۳ سال دچار این تومور، بعد از ۵ سال زنده می‌مانند. شواهد زیادی نشان می‌دهد که بیولوژی تومور بر روی نتایج درمان بسیار تأثیر دارد. برای مثال مدولوبلاستوما دسموپلاستیک در نوزادان نتایج درمان بهتری نسبت به آناپلاستیک ایجاد می‌کند.

درمان این بیماری چگونه است؟

درمان مدولوبلاستوما بیشتر به صورت ترکیبی از درمان‌ها که شامل عمل جراحی، درمان با رادیوتراپی و شیمی درمانی است، انجام می‌شود. معمولا اولین فاز درمان برداشتن کامل تومور است. معمولا بعد از آن اشعه درمانی در کل مغز و چندین ماه شیمی‌درمانی انجام می‌شود. درمان استاندارد برای کودکان کم سن (کودکان کمتر از ۳ سال) جراحی و شیمی درمانی است. استفاده از اشعه درمانی درکودکان زیر ۳ سال قابل بحث است اما در بعضی از کلینیک‌ها از اشعه در بخشی از مغز که تومور وجود دارد استفاده می‌شود.

چه تحقیقاتی بر روی مدولوبلاستوما انجام شده است؟

علاوه بر مطالعات کلینیکی، بر روی این تومور مغزی تحقیقات گسترده‌ای توسط محققان در آزمایشگاه‌ها انجام شده است. بسیاری از ناهنجاری‌های ژنتیکی توسط محققین تشخیص داده و شناسایی شده است که می‌تواند رفتار تومور را پیش بینی کند.

برای آشنایی با تومورهای شایع مغزی و تشخیص و درمان آنها توسط دکتر گیو شریفی روی خدمات کلیک کنید. همچنین می‌توانید برای مشاوره با ما در تماس باشید.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد آرا: 72

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 7 =