قبل از جراحی مغز هر گونه سوال در این مورد را آزادانه از پزشک‌تان بپرسید. بدلایل مختلف ممکن است پزشک علاقه نداشته باشد تا در مورد جراحی و احتمالات مختلف حین آن صحبت کند که می‌تواند سبب ترس و نگرانی بیمار چند روز قبل از عمل شده و رفتار طبیعی او را تحت تاثیر قرار دهد.
بطور کلی، نتایج جراحی مغز از نظر آماری بسیار امیدوارکننده بوده به طوری که فقط 2 درصد ریسک ابتلا به عوارض جانبی دردسر ساز وجود دارد. اگرچه ممکن است استثنائاتی در مواردی خاص و برحسب نوع جراحی وجود داشته باشد. از جمله این موارد خاص جراحی نوروما صوتی بزرگ بوده که همراه با خطر از دست دادن عملکرد در یک طرف صورت است. از جمله دلایل دیگری که خطر ابتلا به عوارض جانبی را در جراحی مغز افزایش می‌دهد، دست کم گرفتن جراحی بدلیل سادگی و روتین بودن آن است مانند جراحی برای درمان فشار هیدروسفالی عادی.
نکات روتینی که پیش از عمل باید انجام شود شامل حفظ خونسردی، بررسی عملکرد قلب، تصویربرداری ایکس از قفسه سینه، مشخص کردن داروهای مصرفی و انجام MRI و CT اسکن هستند. در مواردی خاص شاید نیاز به بررسی آنژیوگرافی نیز باشد. بررسی گردش خون مغزی نیز می‌تواند به درک حالات و نحوه خونرسانی به مغز کمک کند. همچنین قبل از جراحی مغز ممکن است داروهایی برای پیشگیری از تشنج و کاهش آب مغزی تجویز شود. همچنین آنتی‌بیوتیک نیز برای پیشگیری از عفونت تجویز خواهد شد، لذا چنانچه نسبت به آنتی‌بیوتیک حساسیت دارید باید از قبل از جراحی مغز پزشکتان را مطلع کنید. شب قبل از جراحی مغز پیش‌بینی و فکر و خیال یا حتی گاها ترس یک امر طبیعی است، لذا در صورت اختلال در خواب جای نگرانی نبوده و نیازی به مصرف خواب آور نیست.
پس از جراحی مغز ، تمام ترس‌های شما فراموش خواهد شد. پس از جراحی بررسی‌های نورولوژیک بوسیله پرستاران مکررا تکرار خواهد شد و داروهایی برای کنترل درد و داروهای استروئید و آنتی‌بیوتیک تجویز خواهد شد. پس از انتقال به بخش بستری، بر حسب شرایط شما تمرین‌های فیزیوتراپی نیز تجویز می‌گردد. برای درک بهتر شرایط‌تان پس از جراحی مغز بهترین فرد جراح‌تان است. در صورت داشتن هرگونه سوال یا ترسی مستقیما با او صحبت کنید.
برای مطالعه بیشتر در مورد جراحی مغز می‌توانید روی لینک آن کلیک کنید. همچنین اگر می‌خواهید مشاوره تخصصی‌تر در این زمینه داشته باشید می‌توانید با ما در تماس باشید.