ویژگی های بهترین جراح مغز و اعصاب

ویژگی های بهترین جراح مغز و اعصاب

بهترین جراح مغز و اعصاب

دانستن این که نیاز به مراجعه به متخصص جراحی مغز و اعصاب دارید، می تواند نگران کننده باشد. ممکن است پزشک عمومی متوجه وجود بیماری مربوط به مغز، ستون فقرات یا اعصاب شده یا به آن مشکوک شده باشد که به جراحی نیاز دارد. چطور باید بهترین و مناسب ترین پزشک متخصص جراحی مغز و اعصاب را پیدا کرد؟ در ادامه به برخی نکات مهم اشاره می کنیم که باید در نظر بگیرید.

متخصص و جراح مغز و اعصاب چه کسی است ؟

برای اینکه بتوان نورلوژیست یا متخصص مغز و اعصاب شد هر پزشک عمومی باید 4 سال دوره ی رزیدنتی در شاخه ی مغز و اعصاب را بگذراند و بعد از گذراندن این دوره ، دوره های فوق تخصص مغز و اعصاب را در رشته های مختلف از جمله ( بیماری های حرکتی ، سردرد ، بیماری های عروقی مغز ، ام اس ، دمانس ، سرع ، نورو افتالمولوژی ،Neure Imaging بصورت کاملا تخصصی به درمان بیمارهای مغز و اعصاب بپردازد. در حالت عادی عموم مردم بر این باور هستند که متخصص مغز و اعصاب بر عملکرد مغز نظارت داره و فقط برای جراحی مغز و اعصاب است اما این تصور کاملا اشتباه است و حقیقت این است که متخصص مغز و اعصاب علاوه بر جراحی مغز می تواند کارهای دیگری را هم انجام بده در واقعیت حدود 70 درصد زمان متخصص های مغز و اعصاب بر درمان و حل مشکلات ستون فقرات ، درمان گردن ، کمر درد درمان فتق دیسک، بیماری تحلیل برنده دیسک و حتی درد پا و سکته مغزی اختصاص دارد.

وظایف جراح مغز و اعصاب ؟

  • تشخیص
  • تصمیم گیری در مورد مناسب ترین روش جراحی
  • انجام جراحی بیماران
  • نظارت بر بیماران پس از عمل

یک متخصص مغز و اعصاب می‌تواند به درمان چه مشکلات و اختلالات بپردازد ؟

  • تومورها که شامل تومورهای مغزی ، تومورهای ستون فقرات، تومورهای اعصاب محیطی، تومورهای جمجمه یا تومورهای نخاع است. این تومورها می‌‌توانند جز تومورهای اولیه باشند و در خود بافت به وجود بیایند یا آنکه جز تومورهای متاستاز دهنده باشند و در پی وجود تومور در سایر نقاط بدن به وجود آمده باشند.
  • مشکلات مربوط به ستون فقرات می‌تواند باعث بروز درد کمر ، بی حسی و ضعف دست و پا، قدرت فشار قرار گرفتن اعصاب و ایجاد درد شود. این اختلالات می‌‌توانند در پی پارگی یا فتق دیسک، وارد شدن فشار بسیار زیاد به استخوان مبتلا به آرتروز، لغزش دیسک، عفونت و شکستگی دیسک به وجود بیایند.
  • آسیب دیدگی عصب پیرامونی یا تحت فشار قرار گرفتن اعصاب می‌تواند باعث بروز درد، بیحسی، ضعف و تحلیل رفتن عضلات صورت، دست، بازو یا پا شود. اختلالاتی نظیر سندروم تونل کارپال در مواردی که عصبی که از مچ دست عبور می‌کند تحت فشار قرار بگیرد یا فشار زیادی به آن وارد شود، بسیار شایع است.
  • اختلالات عصبی عروقی از قبیل سکته مغزی خونریزی مغزی ، آنوریسم ، بدشکلی عروق خونی، لخته شدن خون به علت ضربه یا بدون ضربه دیدگی از مواردی هستند که بر مغز، نخاع و بیماری شریان کارتوئید تاثیر می‌گذارند.
  • اختلالات مغزی از قبیل بیماری پارکینسون ، بیماری صرع ، هیدروسفالی ، و سایر مشکلاتی که شامل نقایص مادرزادی است مغز بیمار را درگیر می‌کند.
  • برخی از انواع عفونت‌ها بر بافت مغز و نخاع، مایع مغزی نخاعی که اطراف این ساختارها را احاطه کرده است یا مهره‌ها و دیسک و ستون فقرات تاثیر می‌گذارند. آسیب دیدگی تروماتیک مغز، استخوان‌های ستون فقرات، اعصاب و جمجمه بر عملکرد مغز و نخاع تاثیر می‌گذارند.

 

بهترین جراح مغز و اعصاب کیست ؟

صحیح ترین پاسخ برای این سوال این است: بستگی دارد به خود شما، نوع بیماری تان و زمان و مکانی که در آن هستید. برای مثال بهترین جراح مغز و اعصاب تهران، تبریز، شیراز، مشهد، اصفهان و سایر شهرها و بهترین جراح مغز و اعصاب کودکان به عبارت دیگر بهترین جراح مغز و اعصاب ایران برای بیماری که در اثر سانحه‌ای دچار خونریزی مغزی شده است در دسترس ترین جراح به شما در آن زمان و مکان است اما چنانچه فرصت کافی برای مراجعه به بهترین پزشک را دارید نباید این فرصت را از دست بدهید و باید مواردی نظیر مدرک، تجربه، نتیجه و کیفیت بیمارستان را مد نظر قرار دهید.

نکاتی برای انتخاب بهترین متخصص و جراح مغز و اعصاب یا به اصطلاح جراح مغز و اعصاب پنجه طلا

  • ارجاع : از فهرستی که پزشک عمومی به عنوان مرجع در اختیارتان می گذارد شروع کنید. همچنین می توانید نظر خانواده، دوستان و سایر افراد متخصص کادر درمان را بپرسید. با محدود شدن انتخاب ها، با مطب هر جراح تماس بگیرید و وقت مشاوره تنظیم کنید تا با متخصص جراحی مغز و اعصاب ملاقات و مصاحبه کنید.
  • در مورد مدرک متخصص جراحی مغز و اعصاب تحقیق کنید : اگر به دنبال دکتر متخصص جراحی مغز و اعصاب می گردید، داشتن صلاحیت و گواهی مورد تایید یکی از مهم ترین عواملی است که باید مد نظر قرار دهید. این مدرک نشان دهنده ی سواد، مهارت و تجربه ی مورد نیاز جراح برای ارائه ی خدمات درمان حین اجرای جراحی است. همچنین سابقه ی تخلف پزشکی یا اقدامات کیفری جراح را بررسی کنید. یادتان باشد جراحی عصب بالاترین خطر تخلف پزشکی را دارد. ادعای تخلف پزشکی به دلایل مختلف اتفاق می افتد و لزوما نشان دهنده ی عملکرد منفی پزشک نیست. بهتر است برای شروع بحث پیرامون سابقه ی پزشک و توانایی خاص وی در ارائه ی خدمات درمان از این اطلاعات بهره ببرید. وب-سایت های ایالتی اطلاعاتی نظیر دانشکده ی پزشکی، بیمارستان، مدرک و سابقه ی تخلف پزشکی یا اقدامات کیفری جراح را به دست آورید.
  • تجربه ی جراح مغز و اعصاب را در نظر بگیرید‎ : اگر به جراحی عصب، سیستم عصبی یا مغز احتیاج دارید، تجربه ی جراح بسیار مهم است. هرچه تجربه ی متخصص جراحی مغز و اعصاب در زمینه ی بیماری یا عمل جراحی بیشتر باشد، احتمالا نتایج بهتری عایدتان می شود. از جراح بپرسید چند بیمار را با وضعیت خاص شما معالجه کرده است. اگر می دانید که به نوع خاصی از جراحی احتیاج دارید، از متخصص جراحی مغز و اعصاب بپرسید چند مورد از این جراحی را انجام داده است و نرخ عوارض (مشکلاتی که پزشک و بیمار با آن ها روبه رو شده اند) به چه صورت بوده
  • در مورد کیفیت بیمارستان تحقیق کنید : بیمارستانی که جراح در آن مشغول به کار است، همان بیمارستان شما خواهد بود. پس کیفیت رسیدگی به بیمار در بیمارستان را مد نظر قرار دهید. اهمیت کیفیت بیمارستان در این است که بیمار در بیمارستان های باکیفیت کم تر به مشکل برمی خورد و نرخ بهبود در این بیمارستان ها بالاتر است. حسابی تحقیق کنید! ممکن است وضعیت دو بیمارستان در یک شهر بسیار متفاوت باشد. به علاوه، به موقعیت بیمارستان هم توجه کنید. در نظر داشته باشید شما و خانواده تان چند بار باید در مسیر بیمارستان رفت-وآمد کنید.
  • سبک برقراری رابطه را ارزیابی کنید : جراحی را انتخاب کنید که برای صحبت با او احساس راحتی می کنید و اطلاعات کافی در اختیارتان می گذارد. در اولین دیدار از متخصص جراحی مغز و اعصاب سوال بپرسید و ببینید چطور جواب می دهد. آیا از سوالات شما استقبال می کند و مطابق درکتان پاسخ می دهد؟ جراحی را پیدا کنید که به شناختن شما علاقه نشان می دهد، اولویت های شما برای درمان را در نظر می گیرد و به فرایند تصمیم گیری تان احترام می گذارد.
  • نظر بیماران را مرور کنید : خواندن نظرات دیگران درمورد پزشک باعث می شود درک بهتری از روش او در درمان پیدا کنید. در چنین نظرخواهی ها معمولا از تجربه ی افراد از گرفتن نوبت، زمان انتظار، محیط مطب و میزان صمیمیت کارمندان مطب سوال می شود. شما می توانید اطلاعاتی نظیر میزان اعتماد بیماران به پزشک، مدت زمانی که پزشک با بیمار می گذراند و توانایی پزشک در پاسخ به پرسش بیماران به دست آورید.

دکتر گیو شریفی

معرفی دکتر گیوشریفی :  دکتر گیو شریفی استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی، متخصص در جراحی آندوسکوپی قاعده جمجمه، تومورهای درون بطنی و هیپوفیز از طریق بینی بوده که سابقه ۱۳ سال آموزش دانشگاهی این تکنیک ها به جراحان اعصاب را دارند. ایشان در زمینه پژوهشی و کلینیکی مغز و اعصاب، در ایران پیشرو بوده و مقالات بسیاری در مجلات معتبر به چاپ رسانده‌اند.

فعالیت های دکتر به شرح زیر میباشد:

  • فعالیت در زمینه جراحی تومور های قاعده جمجمه
  • نورینوم آکوستیک
  • تومور سی پی انگل
  • تومورهای هیپوفیز به روش آندوسکوپیک از طریق ینی
  • تومورهای بطنی
  • تومورهای گلیان داخل مغزی و جراحی های ستون فقرات

همچنین:

  • انجام بیش از 5000 جراحی تومورهای مغزی
  • انجام بیش از 2000 مورد جراحی هیپوفیز
  • انجام بیش از 5500 مورد جراحی ستون فقرات

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد آرا: 116

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + چهارده =