جراحی مغز و اعصاب چیست و تفاوت جراح و متخصص مغز و اعصاب؟

جراحی مغز و اعصاب چیست و تفاوت جراح و متخصص مغز و اعصاب؟

تفاوت جراح و متخصص مغز و اعصاب؟

جراحی مغز و اعصاب یک فوق تخصص از جراحی است که به تشخیص و درمان اختلالات سیستم عصبی می پردازد .در ایران به‌ طور کلی یک جراح مغز و اعصاب باید هفت سال در دانشگاه علوم پزشکی، پنج تا شش سال دستیاری ویژه را پشت سر بگذارد و این جراحی را عموما بر روی نخاع ، مغز و ساقه ی مغز انجام می شود . این جراحان بیماران را در هر سنی شامل کودکان تازه متولد شده مبتلا به اختلالات عصبی مادرزادی و افراد مسنی که دچار برخی انواع خاص سکته مغزی شده اند تحت عمل جراحی قرار می گیرند و همچنین آسیب های عصبی، تومورها، عفونت های سیستم عصبی مرکزی و بیماری های نورولوژیک را تحت درمان قرار می دهند . مغز کنترل تمامی قسمت های بدن را برعهده دارد و با استفاده از مسیرهای عصبی به قسمت های مختلف بدن، پیام ارسال می کند و از محیط و بدن، پیام ها را دریافت می کند، اهمیت این عضو از بدن آن قدر زیاد است که فرد باید در صورت بروز مشکل سریعا به بهترین جراح مغز و اعصاب مراجعه کند. جراحی مغز و اعصاب یک کلمه ی کلی برای بیماری های مرتبط با مغز و اعصاب است؛ زیرا قسمت مغز و اعصاب دجار بیماری های مختلفی می شوند که هر کدام از آنها دارای نام مخصوص خود می باشند.

مهمترین بیماری هایی که مرتبط با مغز و اعصاب است عبارتند از:

سکته مغزی، خونریزی مغزی و تنگی عروق مغز
انواع سردردها مانند میگرن، سردرد تنشی، نورالژی، کلاستر، تریژمینال و …
تشنج و صرع
انواع اختلال حافظه مانند آلزایمر، دمانس عروقی، دمانس فرونتوتمپورال، و …
بیماریهای ستون فقرات شامل درد گردن و کمر ناشی از فشار دیسک روی نخاع یا اسپاسم عضلات
بیماریهای درگیر کننده عصب مثل ام اس (MS)
تومور های مغزی

بهتر است بدانید که سیتم عصبی به دو بخش مجزا تقسیم می شود که عبارت است از : سیستم عصبی مرکزی ( مغز و نخاع ) و سیتم عصبی محیطی ( عصب های بیرون از مغز و نخاع )

فرق متخصص مغز و اعصاب با جراح مغز و اعصاب در چیست؟

جراحی مغز و اعصاب و متخصص مغز و اعصاب دو تخصص جدا از هم هستند بهتر است بدانید این دو پزشک در نحوه درمان، نوع بیماری با یکدیگر تفاوت دارند.

اولین و بزرگترین تفاوت این دو پزشک، در نحوه درمان است. یک متخصص مغز و اعصاب تنها از طریق درمان های غیرجراحی و دارودرمانی به درمان بیماری های مغز و اعصاب و ستون فقرات می پردازد اما متخصص جراح مغز و اعصاب علاوه بر تجویز دارو، در صورتی که اختلالی نیاز به جراحی داشته باشد، قادر به درمان بیماری از طریق جراحی نیز است.

تفاوت دوم این دو پزشک از یکدیگر در درمان نوع بیماری است. یک جراح مغز و اعصاب در اغلب موارد به درمان بیماری های که نیاز جراحی دارند همچون آنوریسم مغزی، تومور مغزی، دیسک کمر، تنگی کانال نخاعی می پردازد. اما متخصص مغز و اعصاب به درمان بیماری هایی همچون ام اس، تشنج، پارکینسون می پردازد.

بهترین دکتر مغز و اعصاب در ایران کیست؟

پس از اینکه تفاوت های متخصص مغز و اعصاب با جراح مغز و اعصاب آگاهی یافتید حال باید به دنبال بهترین دکتر مغز و اعصاب بگردید. خوب بودن یک پزشک به عوامل مختلفی بستگی دارد و از آنجایی که مغز و دیگر اجزای آن از حساسیت بالایی برخوردار است از این رو انتخاب یک پزشک و دکتر متخصصی که در زمینه جراحی و درمان بیماری های مغزی تخصص کافی داشته باشد بسیار اهمیت داد. از ویژگی های بهترین دکتر مغز و اعصاب میتوان به:

با تجربه بودن متخصص و جراح مغز و اعصاب
آشنایی با تکنولوژی روز دنیا
با اخلاق بودن دکتر مغز و اعصاب

اشاره کرد .

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد آرا: 45

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =