چرا به بهترین جراح غده هیپوفیز در تهران نیاز داریم؟

چرا به بهترین جراح غده هیپوفیز در تهران نیاز داریم؟

ویژگی های بهترین جراح هیپوفیز

شاید بتوان گفت که بهترین جراح غده هیپوفیز در تهران از مهمترین جراحان شناخته می‌شود. بدن انسان از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است و هر کدام از اعضا کارکرد خاصی داشته و برای انسان کاربرد ویژه‌ای دارند. غده‌هایی در بدن وجود دارند که کاربرد خاصی را در بدن ایفا کرده و هورمون‌های مورد نیاز بدن را ترشح می‌کنند. این هورمون ها از طریق رگ‌های خونی در بدن جاری می‌شوند و عملکرد خود را انجام می‌دهند. در بین انواع غده‌ها، متخصصین پزشکی معتقدند که غده هیپوفیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این اهمیت از آنجا است که این غده در تمامی دوره عمر عملکردهای مهمی را برعهده داشته و وظایف خاصی را انجام می‌دهد. در این مطلب نگاهی به این غده و بیماری‌های آن خواهیم داشت.

غده هیپوفیز چه کاری انجام می‌دهد؟

این غده با ترشح 6 نوع هورمن متفاوت، وظایف خود را در بدن انسان انجام می‌دهد. هرکدام از این هورمون‌ها بر بخش خاصی از بدن انسان تاثیر دارند که اهمیت این غده را بیش از پیش نشان خواهد داد.
– TSH یا هورمون محرک تیروئید و بهترین جراح غده هیپوفیز در تهران
جالب است بدانید که غده تیروئید که خود مدیریت و تنظیم بخش‌های مهمی از بدن را به عهده دارد، توسط غده هیپوفیز کنترل می‌شود.
– ACTH یا هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک
از غده‌های دیگری که توسط غده هیپوفیز کنترل و مدیریت می‌شوند، غده‌های مربوط به ترشح آدرنالین در بدن هستند که به آنها غده‌های آدرنال گفته می‌شود.
– FSH یا هورمون تحریک کننده پیاز مو
این هورمون از سری هورمون‌هایی است که در دوره بلوغ عملکرد اصلی خود را ایفا می‌کند و از سوی دیگر نقش مهمی در تولد مثل یک فرد به عهده دارد و مشکل در آن نیاز به بهترین جراح غده هیپوفیز در تهران را ایجاد می‌کند.
– LH یا هورمون لوستینیزه
LH از دیگر هورمون‌هایی است که بر روی عملکرد تولید مثل انسان‌ها نظارت دارد. این هورمون نقش مهمی در رشد جنسی افراد داشته و در این زمینه عمل می‌کند.
– GH یا هورمون رشد
از هورمون‌های مهمی که توسط غده هیپوفیز در بدن انسان جاری می‌شود و عملکرد مهمی را دارد، هورمون رشد است. این هورمون مخصوصا در دوران کودکی عملکرد مهمی داشته و همانطور که از اسم آن مشخص است، رشد جسمی کودک را مدیریت می‌کند. البته این هورمون در دوران بلوغ نیز عملکرد خود را حفظ می‌کند.
– PRL یا پرولاکتین
این هورمون، از سری هورمون‌های زنانه محسوب می‌شود. بانوان در دوران شیردهی با این هورمون سر و کار دارند. در واقع غده‌های سینه بانوان که شیر مورد نیاز نوزاد را تولید می‌کنند، تحت کنترل و مدیریت هورمون پرولاکتین قرار دارند.
همانطور که مشاهده کردید، غده هیپوفیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در عین واحد چند کار را با یکدیگر برای بدن انسان انجام می‌دهد. از سوی دیگر محل قرار گیری این غده که در پشت بینی انسان است، اهمیت این غده را بیشتر می‌کند. این غده عملکرد پیچیده‌ای دارد و با هورمون‌های خود مدیریت برخی غده‌های دیگر بدن را بر عهده دارد. در نتیجه سلامت و عملکرد صحیح این غده در بدن اهمیت خاصی داشته و جالب است بدانید که این غده بسیار مهم اندازه‌ای در حدود یک نخود دارد. به همین دلیل دسترسی به بهترین جراح غده هیپوفیز در تهران برای یک بیمار مهم است.

بیماری‌هایی که غده هیپوفیز را درگیر می‌کند :

اگر غده هیپوفیز نتواند به درستی کار خود را انجام بدهد، در نتیجه هورمون‌ها کمتر یا بیشتر از حد استاندارد خود ترشح شده و سلامتی فرد به خطر خواهد افتاد. در ادامه به چند مورد از این بیماری‌ها اشاره خواهیم کرد.

سندروم کوشینگ و بهترین جراح غده هیپوفیز در تهران

این سندروم به دلیل پرکاری غده‌های فوق کلیوی ایجاد می‌شود. هورمون کورتیزول توسط این غدد تولید شده و به داخل خون ترشح می‌شود. این اتفاق موجب چاقی، بالا رفتن فشار خون، کاهش قطر پوست و کبودی بدن می‌شود. از آنجایی که این علائم به کندی خود را نشان می‌دهند، در نتیجه تشخیص این بیماری را سخت‌تر می‌کند. این سندروم ممکن است به دلیل درست کار نکردن غده هیپوفیز ایجاد شود که در نتیجه نیاز به بهترین جراح غده هیپوفیز در تهران و یا سایر شهرها مانند دکتر گیو شریفی خواهید داشت.

آکرومگالی و بهترین جراح غده هیپوفیز در تهران

اگر هورمون رشد که از غده هیپوفیز ترشح می‌شود بیش از اندازه در بدن وجود داشته باشد، این مشکل ایجاد می‌شود. افزایش قد و غول پیکری یکی از این موارد در دوران رشد است. در بزرگسالی نیز ممکن است این بیماری باعث شود تا مشکلات استخوانی و یا حتی بیماری‌های قلبی ایجاد شود. در بسیاری از موارد برای برطرف کردن این مشکل نیاز است تا عمل جراحی انجام شود و تومورها از غده هیپوفیز جدا شود. در کنار جراحی، ممکن است داروهایی نیز تجویز شود تا بیماری کنترل شود.

تغییر اندازه هیپوفیز و بهترین جراح غده هیپوفیز در تهران

بیماری‌هایی که باعث شوند تا هیپوفیز از اندازه خود خارج شود، جرم هیپوفیز نامیده می‌شوند. این موارد را نمی‌توان کاملا سرطانی نامید چون در بدن پراکنده نخواهند شد. اما نیاز است تا این مشکلات برطرف شود. باقیماندن جرم هیپوفیز باعث می‌شود که به بافت‌های کناری و استخوان‌ها فشار وارد شده و برای عملکرد صحیح غده مشکلاتی ایجاد شود. در نتیجه با عمل جراحی این موارد برطرف شده و غده به اندازه طبیعی خود برمی‌گردد.

کم کاری غده هیپوفیز

در برخی از موارد ممکن است یک یا چند هورمون از هورمون‌های این غده به اندازه کافی ترشح نمی‌شود. این موارد ممکن است به دلایلی همچون پرتو درمانی و یا تومورها ایجاد شود. این کم کاری می‌تواند باعث سردرد و حتی از دست دادن هوشیاری شود. در این مورد اصولا به جراحی نیاز نبوده و باید هورمون‌ها جایگزین شوند.
علائم کلی نقصان در عملکرد غده هیپوفیز
به صورت کلی می‌توان این علائم را در موارد زیر دسته بندی کرد:
– سردرد
– کاهش سطح بینایی
– تهوع در دوره‌های متعدد
– ضعف کلی جسمانی
– احساس سرمای بدون دلیل عمومی
– دوره‌های نامنظم قاعدگی کوتاه مدت یا بلند مدت
– ایجاد اختلال در عملکرد جنسی
– بیشتر شدن حجم ادرار به دلایل غیر عادی
– کاهش و یا افزایش وزن بدون وجود دلیل عمومی
همانطور که ملاحظه کردید، این غده اهمیت زیادی داشته و دسترسی به بهترین جراح غده هیپوفیز در تهران همچون دکتر گیو شریفی اهمیت زیادی دارد.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد آرا: 10

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 10 =