تومور سی پی انگل (نورینوم آکوستیک) (CPA- Acoustic Neuromas)

تومور سی پی انگل (نورینوم آکوستیک) (CPA- Acoustic Neuromas)

تومور سی پی انگل (نورینوم آکوستیک) یا شوآنوم وستیبولار چیست؟

تومور سی پی انگل (نورینوم آکوستیک) یا شوآنوم وستیبولار، تومور خوش خیم عصب هشتم جمجمه ای است. به طور معمول تومور سی پی انگل از سلول های قدامی عصب جمجمه ای به وجود می آید و به اعصاب مخچه فشار وارد می کند.

علت

نورینوم آکوستیک یا شوآنوم وستیبولار در دو نوع متناوب و سندرم ارثی رخ می دهد. 95% از بیماران نورینوم آکوستیک، به نوع متناوب مبتلا هستند. علت نورینوم آکوستیک متناوب نامشخص است. مطالعات کمی در زمینه نورینوم آکوستیک نشان می دهد که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض پارازیت ها و گوشی تلفن همراه می تواند از دلایل ابتلا به این بیماری باشد، ولی هنوز دلیل محکمی برای اثبات رابطه بین نورینوم آکوستیک با عوامل محیطی وجود ندارد.

سندرم ارثی نورینوم آکوستیک، نوروفیبروماتوزیس نوع دوم (NF2) نامیده می شود. تقریبا 5% از بیماران مبتلا به تومور سی پی انگل یا شوآنوم وستیبولار، سندرم ارثی NF2 دارند.

درمان

سه روش برای درمان تومور سی پی انگل (نورینوم آکوستیک) یا شوآنوم وستیبولار وجود دارد: معاینه مستمر، پرتو جراحی و جراحی. برای تعیین روش درمان در هر فرد باید وضعیت تومور، عملکرد اعصاب صورت و سلامت شنوایی در نظر گرفته شود.

بهترین روش در بیماران مبتلا به نورینوم آکوستیک خفیف، معاینه و تصویربرداری سالیانه برای مانیتور کردن رشد تومور است. سپس با توجه به سایز تومور، نوع درمان مشخص می شود.

پرتو جراحی

در پرتو جراحی، تومور با استفاده از پرتوهای همگرا با انرژی بالا هدف گذاری می شود. هدف از این نوع درمان، کنترل (کاهش یا توقف) رشد تومور است. عوارض بلند مدت این نوع درمان شامل موارد زیر است:

  • نکروز (بافت مردگی) مغز
  • آسیب به اعصاب جمجمه
  • تغییرات زیان آور مانند ایجاد گلیوبلاستوم مولتی فرم یا گلیوبلاستوما

جراحی

اغلب بیماران مبتلا به تومور سی پی انگل (نورینوم آکوستیک) یا شوآنوم وستیبولار، تحت جراحی درمان می شوند. با این روش، حتی کوچک ترین تومور هم می تواند شناسایی و برداشته شود. نوع جراحی بستگی به اندازه و مکان تومور سی پی انگل دارد. در اکثر موارد برداشتن کامل تومور امکان پذیر است.

عمل جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. اگر لازم باشد در حین جراحی جمجمه باز شود، قسمتی از مو تراشیده می شود. امروزه این جراحی با روش جدیدی انجام می شود. بدین صورت که شکاف بسیار کوچکی در جمجمه در نزدیکی گوش ایجاد می شود. برای برداشتن تومور باید ناحیه تومور، رگ ها و اعصاب قرار گرفته در محل جراحی با استفاده از آندوسکوپی به طور دقیق مشاهده شود و تومور به طور کامل و بدون هیچ گونه آسیب به بافت های اطراف، برداشته شود.

 

منابع

http://patient.info/doctor/acoustic-neuromas

http://www.acoustic-neuroma-brain-tumour.org/english/acoustic-neuroma-operation.php

 

ویدئو

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد آرا: 40

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!

2 دیدگاه

  1. با سلام و احترام و خسته نباشید
    بخاطر حوصله و بزرگواریتون در پاسخ به مخاطبان و بیماران

    سال ۱۴۰۰ با تشخیص سی پی انگل(نورونیوم آکوستیک) توسط جناب دکتر گیو شریفی جراحی شدم.
    یکی از علائم بیماریم، دوبینی و اختلال در دید بود. بعد از جراحی این علامت تا همین چند ماه پیش وجود داشت. یعنی بمرور زمان، از شدت آن کم و نهایتا” چند ماه پیش، دیدم ب همان حالت سالم اولیه برگشت و دیگر مشکلی در دیدم نداشتم.
    اما از حدود سه هفته پیش، دچار اختلال خواب شدم و مجبور شدم تحت نظر متخصص اعصاب و روان(روانپزشک) قرار بگیرم. تحت نظر ایشان، الان روزی یک عد قرص سیتالوپرام ۲۰و شبی یک عدد یا نصف کلونازپام ۲ مصرف میکنم.
    همزمان با این داروها، مجدد” بعد از حدود چند ماه که بیناییم کامل خوب شد، دوباره اختلال دید و دوبینی پیدا کردم.
    دکتر روانشناس اعلام کرد که داروهای تجویزیش، تاثیری در بینایی ندارد و ارجاعم داد به چشم پزشک.
    چشم پزشک نیز اعلام کرد که چشم و بیناییم مشکلی ندارد و موضع مربوط به اعصاب است و ارجاعم داد به متخصص مغز و اعصاب. متخصص مغز و اعصاب هم برایم ام آر ای تجویز کرد که هنوز نوبت و زمان انجامش نرسیده. ضمن اینکه بیان کرد ممکن است مشکل از ناحیه داروهای اعصاب و روان(مثلا” سیتالوپرام و کلونازپام) باشد.

    حالا بنظرتون:
    ممکن است توده سی پی انگل من دوباره عود کرده باشد یا مشکل از تاثیرات داروهای اعصاب و روان باشد؟

    ممنون میشم واضح راهنماییم کنید.
    بسیار ممنوم

    • مدیر سایت گفت:

      با سلام و وقت بخیر ام آر آی جدید باید دیده و بررسی شود ممکن است اثر داروهای اعصاب باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − یازده =