درد ناشی از دیسک کمر

عوارض فتق دیسک کمر بسیار گسترده است، شامل دردهای ملایم پشت و باسن تا بی‌حسی و ضعف شدید. در اکثر موارد درد ناشی از دیسک کمر بعد از 6 هفته آرام می‌شود. با این همه، این درد می‌تواند به شدت مانع انجام فعالیت‌های عادی گردد و حتی در بعضی افراد ممکن است مزمن شود.

به طور متداول دیسک کمر در اثر فشار یا ایجاد التهاب در اعصاب مجاور منجر به ایجاد دردهای طولی در امتداد اعصاب می‌شود. فتق دیسک کمر یکی از دلایل رایج سیاتیک (درد پا در امتداد عصب سیاتیک به سمت پشت پا) است.

از جمله مشخصه‌های درد فتق دیسک کمر عبارتند از:

  • درد پا: درد در پا معمولا از درد کمر شدیدتر است.
  • درد عصب: قابل توجه‌ترین عارضه دیسک کمر تحت عنوان درد عصب در پا شناخته شده است. این عارضه بصورت خواب رفتگی، تیر کشیدن یا سوزن شدن بیان می‌شود. بی‌حسی، ضعف و مورمور شدن از جمله عوارض نورولوژیکی دیگر است.
  • متغیر بودن محل عوارض: بر حسب اینکه فتق دیسک در چه ناحیه‌ای از کمر ایجاد شده باشد و بر حسب میزان پارگی دیسک، عوارض و درد ممکن است در نواحی پایین کمر، باسن، جلو یا عقب ران، ساق، پا یا انگشتان و بطور خاص فقط در یک سمت بدن ایجاد شود.
  • افتادگی پا: عوارض نورولوژیک ناشی از فتق دیسک کمر ممکن است باعث عدم توان بلند کردن پا حین راه رفتن یا ایستادن روی پا شود.
  • درد نواحی پایین کمر: درد کمر ممکن است همیشگی نباشد. این درد که کسل کننده است ممکن است همراه با گرفتگی و سفتی باشد. چنانچه فتق دیسک سبب اسپاسم عضلات شود، درد ممکن است پس از یک یا دو روز، با استفاده از کمپرس سرد و گرم، نشستن روی صندلی مناسب یا خوابیدن در ناحیه صاف و قرار دادن بالش در گودی کمر مقداری تسکین یابد.
  • دردی که در اثر حرکت تشدید می‌شود: درد ناشی از دیسک کمر در اثر ایستادن، نشستن یا حتی یک پیاده روی کوتاه نیز تشدید می‌شود. حتی خندیدن و عطسه کردن یا هر نوع حرکت ناگهانی می‌تواند درد آن را تشدید کند.

برای مطالعه مطالب بیش‌تر درباره دیسک کمر می‌توانید روی لینک کلیک کنید.

عوارض خطرناک اما نادر فتق دیسک کمر

عدم توان کنترل مثانه و روده، بی‌حسی کمر و ضعف هر دو پا از جمله نشانه‌های جدی دیسک است. فشار و تورم اعصاب در ریشه ستون فقرات می‌تواند منجر به رعشه یا سایر اختلالات دائمی نیز شود. در چنین شرایطی انجام درمان، آزمایش یا جراحی ضروری است.

عوارض ایجاد شده بر اساس موقعیت دیسک آسیب دیده

مهره‌های L3 و L4: باعث ایجاد رفلکس‌های غیر عادی در آزمایش رفلکس عصب زانو می‌شود.

مهره L5: باعث ایجاد ضعف در حرکت انگشت بزرگ پا و مچ پا می‌شود.

عصب S1: باعث از دست رفتن رفلکس مچ و ضعف حین ایستادن می‌شود.

برای آشنایی با جراحی‌های دیسک و مهره کمری توسط دکتر گیو شریفی روی خدمات کلیک کنید. همچنین می‌توانید برای مشاوره با ما در تماس باشید.