غربال گری تومورهای مغزی

Screening of Brain Tumors

عنوان مقاله :

غربال گری تومورهای مغزی با کمک الگوهای اتصال عملکردی پتانسیل ‌های برانگیخته بینایی در حالت پایدار

چکیده

هدف : رشد و تکثیر نامنظم سلول‌ها در مغز و جمجمه را تومور مغزی می‌نامند که به دلیل محل قرارگیری آن نوع جدی تومور است. امروزه تومور مغزی با استفاده از تکنیک‌های تصویربرداری مانند توموگرافی کامپیوتری، توموگرافی گسیل پوزیترون، توموگرافی کامپیوتری با انتشار تک فوتون، تصویربرداری مادون قرمز، ام آر آی (MRI) یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی و ام آر آی عملکردی تشخیص داده می‌شود.

با این حال، این روش‌ها برای استفاده به عنوان تست غربال‌گری مقرون به صرفه نیستند. در مقابل، الکتروانسفالوگرافی (نوار مغزی) توانایی اندازه‌گیری سیگنال‌های بیولوژیکی را دارد و ابزاری مقرون‌به‌صرفه و ایمن است که می‌توان از آن برای اهداف غربال‌گری استفاده کرد.

هدف از این پژوهش، ارزیابی امکان تشخیص تومور مغزی با استفاده از ویژگی‌های اتصال عملکردی استخراج شده از پتانسیل ‌های برانگیخته بینایی در حالت پایدار در هشت بیمار تومور مغزی و چهار شرکت‌کننده سالم بود.

روش‌ ها : برای این منظور، پس از پیش‌پردازش، شاخص تأخیر فاز به عنوان معیار اتصال عملکردی محاسبه شد. پس از آن، چهار کانال به ‌عنوان گره‌های انتخابی مشخص شدند که این انتخاب بر اساس مهم‌ترین و بیشترین تعداد اتصال قوی (5 درصد برتر) انجام شد. گره‌های انتخاب شده O1، O2، P3 و P4 بودند.

به عنوان آخرین مرحله، قدرت گره، برای این گره‌های انتخاب‌شده، محاسبه شد و برای طبقه‌بندی نمونه‌ها در دو گروه، از برخی روش‌های یادگیری ماشین شامل نایو بیزین، تجزیه و تحلیل متمایز (DA)، k-نزدیک‌ترین همسایه، ماشین‌های بردار پشتیبان و روش‌های رگرسیون لجستیک استفاده شد.

نتایج : بالاترین دقت 89.6% بود که با استفاده از طبقه بندی کننده DA به دست آمد. این نتیجه نشان می‌دهد که در حقیقت، تومور مغزی توانایی تغییر اتصال عملکردی مغز را دارد.

نتیجه‌گیری: از آنجایی که در شروع تومور، تغییرات فیزیولوژیکی ممکن است زودتر از تغییرات آناتومیکی رخ دهد، تشخیص این تغییرات می‌تواند اقدام مفیدی برای تشخیص زودهنگام این بیماری باشد. این پژوهش، هنوز یک مطالعه اولیه است، ولی با انجام پژوهش‌های بیشتر می‌تواند توسعه پیدا کرده و منجر به روشی برای غربال‌گری و تشخیص زودهنگام تومورهای مغزی شود.

شرح و بیان تأثیر:

 بیشتر مواقع، برای تشخیص تومورهای مغزی از روش‌های تصویربرداری استفاده می‌شود. با این حال، این رویکردها هزینه بالایی برای آزمایش‌های غربال‌گری دارند. از طرفی، الکتروانسفالوگرافیEEG))، روشی که سیگنال‌های بیولوژیکی مغز را اندازه‌گیری می‌کند، مقرون‌به‌صرفه، ایمن و غیرتهاجمی است که این روش را به یک ابزار غربال‌گری ایده‌آل تبدیل می‌کند.

هدف از این مطالعه، تجزیه و تحلیل این مسئله است که آیا الگوهای اتصال عملکردی گرفته شده از پتانسیل‌های  برانگیخته بینایی در حالت پایدار، ممکن است برای تشخیص تومورهای مغزی در مراحل اولیه مورد استفاده قرار گیرند. از آنجایی که در طول رشد تومور، تغییرات فیزیولوژیکی قبل از تغییرات آناتومی رخ می‌دهد، نظارت بر این تغییرات می‌تواند ابزار مفیدی برای غربال‌گری افراد در معرض خطر و همچنین برای تشخیص زودهنگام بیماری باشد.

 

لینک دانلود مقاله : https://www.liebertpub.com/doi/abs/10.1089/brain.2021.0170

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + چهار =