اختلالات غده هیپوفیز

اختلالات غده هیپوفیز

اختلالات غده هیپوفیز

پرکاری و کم کاری غده هیپوفیز، غده ای به اندازه نخود در قسمت زیرین مغز، می تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از اختلالات شود.

اختلالات هیپوفیز

شرایط هیپوفیز می تواند بر رشد جنسی، عملکرد تیروئید، رشد، رنگدانه پوست و عملکرد آدرنال تأثیر بگذارد.

آکرومگالی

آکرومگالی زمانی رخ می دهد که تومور هیپوفیز هورمون های رشد اضافی تولید کند. بیش از 95 درصد موارد آکرومگالی ناشی از تومورهای خوش خیم غده هیپوفیز است.

سندرم کوشینگ

سندرم کوشینگ زمانی رخ می دهد که تومور هیپوفیز مقدار زیادی هورمون به نام ACTH تولید می کند که سطح کورتیزول خون را افزایش می دهد.

دیابت بی مزه

دیابت بی مزه ناشی از تولید ناکافی ADH، هورمونی است که به بدن کمک می کند تا مقدار مطلوب آب را حفظ کند. دیابت بی مزه ارتباطی با دیابت ندارد، اگرچه برخی از علائم مشابه هستند.

سندرم امپتی سلا

سندرم امپتی سلا با ساختار استخوانی بزرگ شده مشخص می شود که غده هیپوفیز در پایه مغز قرار دارد. علائم، در صورت وجود، می تواند شامل ناتوانی جنسی، کاهش میل جنسی و قاعدگی نامنظم باشد.

هیپوپیتاریسم

کم کاری هیپوفیز که غده هیپوفیز کم کار نیز نامیده می شود، بر عملکرد لوب قدامی غده هیپوفیز تأثیر می گذارد. کم کاری هیپوفیز می تواند بر تولید هورمون در غده فوق کلیوی، تیروئید، بیضه ها یا تخمدان ها تأثیر بگذارد.

تومورها

بیشتر تومورهای هیپوفیز خوش خیم هستند. با این حال، به دلیل موقعیت غده هیپوفیز، تومورهای بزرگ هیپوفیز می توانند به اعصاب بینایی فشار وارد کنند و باعث مشکلات بینایی شوند. علاوه بر این، تومورهای هیپوفیز که مقادیر بیش از حد هورمون تولید می کنند، سایر غدد درون ریز را بیش از حد تحریک کرده و علائم ایجاد می کنند.

شایع ترین هورمون تولید شده توسط تومورهای هیپوفیز پرولاکتین است. تومورهای تولید کننده پرولاکتین (پرولاکتینوما) در زنان بیشتر است. که می توانند باعث بی نظمی یا عدم پریود، ناباروری و ترشح شیر مادر شوند. در مردان، پرولاکتین بیش از حد می تواند باعث کاهش میل جنسی و اختلال نعوظ شود

 

 نویسنده مقاله : دکتر الهام پران دوجی

 

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 10

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − دوازده =