کیست های شکاف راتکه چیست؟

کیست های شکاف راتکه چیست؟

تومور ناحیه سوپراسلار

کیست های شکاف راتکه توده های خوش خیم (غیر سرطانی) پر از مایع هستند که بین قسمت های غده هیپوفیز در پایه مغز ایجاد می شوند. آنها ناهنجاری های مادرزادی هستند، به این معنی که در هنگام ر شد جنین در رحم رشد می کنند. کیست های شکاف راتکه از تکه ای از کیسه راتکه در حال رشد جنین ایجاد می شود که در نهایت بخشی از غده هیپوفیز می شود.

کیست های شکاف راتکه نادر هستند. و به ندرت در دوران کودکی علائم یا مشکلاتی ایجاد می کنند، بنابراین معمولاً در کودکان تشخیص داده نمی شوند. در عوض، آنها اغلب در بزرگسالان در طول اسکن ام آر آی برای تشخیص مشکل دیگر یا حتی پس از مرگ، در صورت انجام کالبد شکافی، یافت می شوند. زنان در مقایسه با مردان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

 

اگر کیست های شکاف راتکه به اندازه کافی بزرگ شوند، می توانند باعث تغییرات بینایی یا مشکلات مختلف در فرآیندهای طبیعی غده هیپوفیز شوند.

 

علل ایجاد کیست های شکاف راتکه

تصور می‌شود که کیست‌های شکاف راتکه در اوایل رشد جنین ایجاد می‌شوند، زمانی که داخل کیسه راتکه مانند معمول از بین نمی‌رود. با این کار فضایی باقی می ماند که می تواند با مایع پر شود و در طول زمان رشد کند. هیچ علت خارجی شناخته شده ای برای کیست های شکاف راتکه وجود ندارد.

 

علائم کیست شکاف راتکه چیست؟

کیست های شکاف راتکه در فضای کوچکی در پایه مغز رشد می کنند. آنها می توانند روی اعصابی که از چشم به مغز منتهی می شوند فشار بیاورند که می تواند باعث تغییرات بینایی شود. شایع ترین علائم عبارتند از:

بینایی تغییر می کند

سردردهای مکرر

حالت تهوع

احساس خواب آلودگی یا خستگی

تغییرات در شخصیت یا رفتار، از جمله سردرگمی

کیست ها همچنین می توانند بر غده هیپوفیز فشار بیاورند که می تواند بر سطح هورمون های ترشح شده از این غده تأثیر بگذارد. این می تواند علائمی را در مراحل مختلف زندگی ایجاد کند:

عدم رشد یا بلوغ دیررس در کودکان

قاعدگی نامنظم یا غایب

تولید و نشت شیر از سینه که مربوط به بارداری و زایمان نباشد

فشار خون پایین

مشکلات گوارشی، مانند یبوست

میل جنسی کم یا بدون میل جنسی

احساس تشنگی شدید

چاقی

خشکی غیر معمول پوست

مشکل در تنظیم دمای بدن

 

تشخیص کیست های شکاف راتکی

کیست های شکاف راتکه معمولاً با تصویربرداری ام آر آی یا سی تی اسکن از مغز تشخیص داده می شوند. کیست های شکاف راتکه گاهی اوقات ابتدا به عنوان تومورهای غده هیپوفیز به اشتباه تشخیص داده می شوند.

 

آزمایش خون برای بررسی سطح هورمون ها و معاینه برای بررسی بینایی نیز ممکن است انجام شود.

 

درمان کیست های شکاف راتکه

درمان کیست شکاف راتکه به علائم بستگی دارد. کیست های شکاف کوچک که هیچ علامتی ایجاد نمی کنند نیازی به درمان ندارند. کیست های شکاف راتکه بزرگتر که علائم ایجاد می کنند ممکن است به جراحی نیاز داشته باشند که می تواند شامل تخلیه و برداشتن کیست باشد.

 

عوارض کیست های شکاف راتکه

بدون درمان، کیست های شکاف راتکه می توانند به مشکلاتی در عملکرد غده هیپوفیز و مشکلات وزن، هورمون ها و بینایی ادامه دهند. تشخیص و درمان مناسب می تواند علائم را تسکین دهد و عملکرد سالم هیپوفیز را بازیابی کند.

 

نکات کلیدی در مورد کیست شکاف راتکه

اگرچه آنها سرطانی نیستند، کیست های شکاف راتکه را می توان با تومور اشتباه گرفت.

اگر با بینایی یا عملکرد طبیعی غده هیپوفیز تداخل داشته باشند، نیاز به درمان (معمولاً جراحی) دارند.

 

 نویسنده مقاله : دکتر الهام پران دوجی

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 2 / 5. تعداد آرا: 7

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 13 =