کایفوپلاستی یا تزریق سیمان به داخل مهره چیست؟

کایفوپلاستی یا تزریق سیمان به داخل مهره چیست؟

کایفوپلاستی یا تزریق سیمان به داخل مهره چیست؟

کایفوپلاستی یک روش جراحی است که برای درمان شکستگی مهره‌های ستون فقرات استفاده می‌شود. در این روش، سیمان یا مواد شبیه به سیمان به داخل مهره‌های کمری تزریق می‌شود تا ساختار و استحکام مهره‌ها تقویت شود و عوارض شکستگی مهره‌ها مانند درد کمر، تورم و ناراحتی‌های عضلانی را کاهش دهد. این روش به عنوان یک روش نیمه تهاجمی شناخته می‌شود، زیرا نیازی به برش‌های بزرگ در بدن ندارد و با استفاده از سوزن‌های نازک انجام می‌شود.

با پیر شدن، احتمال بروز پوکی استخوان افزایش می‌یابد که می‌تواند به تمامی استخوان‌ها و مفاصل از جمله ستون فقرات آسیب برساند. افراد مبتلا به پوکی استخوان ممکن است به سرعت با مشکلاتی همچون شکستگی استخوان‌ها روبرو شوند، به ویژه در ستون فقرات که ممکن است باعث بدشکلی و ناتوانی شود. برای درمان شکستگی‌های ستون مهره، روش کایفوپلاستی به عنوان یک روش نوین و موثر استفاده می‌شود که بهبود قابل توجهی در کیفیت زندگی فراهم می‌کند.

کایفوپلاستی چیست؟

پوکی استخوان به عنوان یکی از بیماری‌های شایع در افراد سالمند، به ویژه در خانم‌ها، شناخته می‌شود. این بیماری به دلیل کاهش ترشح برخی هورمون‌ها و کاهش سطح کلسیم در بدن، به مرور زمان باعث ضعف استخوان‌ها و افزایش خطر شکستگی، از جمله در ستون مهره‌ها می‌شود. شکستگی در ستون مهره‌ها ناشی از فشار زیادی که در اثر زمین خوردن به آنها وارد می‌شود، می‌تواند باعث شکستگی و ناتوانی عملکردی شود.

کایفوپلاستی به عنوان یک روش درمانی نوین، با تزریق سیمان به داخل مهره‌ها، بهبود قابل توجهی در ساختار شکسته شده مهره‌ها ایجاد می‌کند. این روش می‌تواند فشار وارد شده به ستون مهره‌ها را کاهش داده و علائمی همچون کمردرد و اختلال در فرم ستون مهره را بهبود بخشد، اجازه می‌دهد که فرد به زندگی روزمره‌اش بازگردد.

 

کایفوپلاستی چیست؟-دکتر گیو شریفی

مراحل انجام کایفوپلاستی

عمل کایفوپلاستی یک روش جراحی نیمه تهاجمی است، به این معنی که بدون نیاز به برش‌های بزرگ در ناحیه کمر، انجام می‌شود. این عمل جراحی با استفاده از یک سوزن کوچک و بالن انجام می‌شود. برای شروع عمل، بیمار به صورت موضعی بی حسی یا به طور کامل بیهوش می‌شود. سپس پزشک با استفاده از سیستم تصویربرداری، یک سوزن توخالی را وارد به محل شکستگی ستون مهره‌ها می‌کند.

با اینکه سوزن توخالی در محل شکستگی وارد شده است، یک بالن از داخل سوزن عبور می‌یابد. سپس بالن به حد نیاز باد می‌شود تا به شکل اصلی مهره‌های ستون فقرات بازگردد. در مرحله بعدی، بالن خالی شده و سپس از داخل سوزن خارج می‌شود. سپس، سیمان ویژه‌ای به محل شکستگی مهره‌های ستون فقرات تزریق می‌شود که به سرعت سفت شده و یک ساختار حمایتی برای مهره‌ها ایجاد می‌کند.

چه زمانی نیاز به انجام تزریق سیمان داخل مهره است؟

بسیاری از افراد فکر می‌کنند هر زمان که پزشک شکستگی مهره‌های ستون فقرات را تشخیص داد، نیاز به جراحی دارند. اما واقعیت این است که جراحی آخرین گزینه برای درمان بیماری‌های ستون فقرات است. کایفوپلاستی نیز یکی از روش‌های درمانی است که فقط در صورت ضرورت انجام می‌شود. به واقع هر زمان که بیماری به حدی شدت یابد که با هیچ روش دیگری نتوان آن را کنترل کرد، از روش تزریق سیمان به مهره‌های ستون فقرات استفاده می‌شود.

شکستگی ستون فقرات یک بیماری پیشرفته است که علائم آن به تدریج افزایش می‌یابد. در ابتدا، مهره‌های ستون فقرات می‌شکنند و سپس به یکدیگر فشرده می‌شوند. این باعث آسیب به سایر مهره‌های ستون فقرات نیز می‌شود. در طول زمان، شکل ناهنجاری در ناحیه ستون فقرات ایجاد می‌شود و افراد ممکن است انحراف بیش از حد در ناحیه کمر یا سینه خود را مشاهده کنند. در شرایطی ممکن است فشار بر نخاع و سیستم عصبی افزایش یابد که باعث تشدید علائم کمردرد و آزار می‌شود. در این موارد، انجام کایفوپلاستی ضروری می‌باشد.

مراقبت های بعد از کایفوپلاستی

جلوگیری از عوارض این جراحی بسیار ساده است و به مراقبت صحیح از بیمار بستگی دارد، مانند هر جراحی دیگری. پس از انجام این عمل جراحی، ممکن است تورم و قرمزی در محل زخم و اختلال در راه رفتن رخ دهند که با گذر زمان کاهش می‌یابند. در طول دوره بستری در بیمارستان، ممکن است پرستاران از شما بخواهند که به آرامی قدم بزنید، بنابراین حتماً با پزشک خود مشورت کنید. مراقبت از زخم بسیار مهم است و باید پس از جراحی، زخم را به دقت مراقبت کنید و آن را خشک نگه دارید.

پس از ۲۴ ساعت از انجام این عمل، می‌توانید به آرامی راه روید و در صورت لزوم، در جلسات فیزیوتراپی شرکت کنید. نشستن، درازکشیدن، ایستادن و حتی راه رفتن پس از جراحی ممکن است ادامه داشته باشد، اما باید فشار زیادی به ناحیه زخم و شکستگی اعمال نکنید. دوره نقاهت بعد از عمل جراحی، به دلیل نوع نیمه تهاجمی آن، نسبتاً کوتاه است. بیماران ممکن است تحت بیهوشی موضعی یا کلی عمل شوند و پس از اتمام عمل، به مدت کوتاهی در اتاق بازیابی باقی بمانند قبل از انتقال به بخش. حداکثر زمان بستری پس از جراحی کایفوپلاستی دو روز است، اما اکثر بیماران پس از ۲۴ ساعت به خانه باز می‌گردند و دوره باقی‌مانده نقاهت را در منزل ادامه می‌دهند. بسته به تعداد مهره‌های ترمیم شده و شرایط بیمار، دوره نقاهت ممکن است متفاوت باشد، بنابراین برای انجام اقدامات خاص پس از جراحی، همیشه با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض تزریق سیمان داخل مهره

نگرانی‌های برخی افراد قبل از انجام تزریق سیمان در مهره‌های کمری، مربوط به عوارض احتمالی این روش است. با این حال، عمل تزریق سیمان به داخل مهره‌ها به همراه عوارض نگران‌کننده‌ای نمی‌آید، به خصوص اگر این اقدام توسط پزشک متخصص و با تجربه انجام شود. این روش به صورت نیمه تهاجمی انجام می‌شود و با استفاده از سوزن‌های مخصوص انجام می‌پذیرد، که احتمال عفونت را به حداقل می‌رساند.

در صورتی که به دلیل عدم مهارت پزشک خطایی رخ دهد، ممکن است افراد با عوارضی مانند بی‌اختیاری ادرار یا عدم تعادل در راه رفتن مواجه شوند. همچنین، ممکن است در ناحیه زخم تورم و ترشحی ناشی از عفونت محل جراحی ایجاد شود.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 7 =