مغز جنین چه زمانی تشکیل میشود ؟

مغز جنین چه زمانی تشکیل میشود ؟

رشد مغز کودک شما یک فرآیند پیچیده است که در طول بارداری شما ادامه دارد. تنها در شش هفتگی، مغز و سیستم عصبی جنین شروع به رشد می‌کنند، اگرچه قسمت‌های پیچیده مغز تا پایان بارداری به رشد و توسعه ادامه می‌دهند. رشد مغز کودک شما در اوایل بارداری، فقط سه هفته پس از لقاح، شروع می شود و در تمام دوران بارداری شما ادامه می یابد. احتمالاً جای تعجب نیست که مغز کودک شما یکی از اولین اندام های اصلی او است که شروع به رشد کرده است. اما ممکن است ندانید که تا زمانی که فرزند شما در اوایل 20 الی 25 سالگی خود قرار نگیرد مغز به رشد خود ادامه خواهد داد!

مغز و نخاع با هم سیستم عصبی مرکزی را تشکیل می دهند. مغز در داخل جمجمه محصور شده است و نخاع درون یک ستون نخاعی انعطاف پذیر که از 33 استخوان مجزا (مهره) تشکیل شده است، محصور شده است. شبکه ای از اعصاب از نخاع منشعب می شود و این اعصاب سیگنال هایی را به اندام های مختلف می فرستند و از آن ها اطلاعات دریافت می کنند.

 

چه زمانی مغز جنین رشد می کند؟

رشد مغز با لوله عصبی شروع می شود که در ماه اول رشد جنین شکل می گیرد. لوله عصبی حدود هفته 6 یا 7 بسته می شود، در این مرحله مغز به سه قسمت تقسیم می شود. سونوگرافی می تواند حرکت جنین را در اوایل 6 هفته پس از لقاح (یا 8 هفته بارداری) نشان دهد، تکانه های الکتریکی را که بر حرکت حاکم است نشان می دهد که مغز شروع به کار می کند، تشخیص دهد.

مغز جنین چه زمانی تشکیل میشود ؟

رشد اولیه مغز جنین

قسمت اول تنها سه هفته پس از لقاح به صورت یک دیسک بیضی شکل از بافت به نام صفحه عصبی ایجاد می شود. در این زمان (هفته 5 بارداری)، کودک شما جنینی است که شبیه یک بچه قورباغه کوچک است و صفحه عصبی آن از سر تا دم در وسط قرار دارد. در طول این هفته، لبه های بشقاب مانند بالا می روند و به سمت یکدیگر جمع می شوند و لوله عصبی را تشکیل می دهند که ستون فقرات و مغز کودک شما خواهد شد. در این مرحله، انتهای لوله باز می ماند و مغز در بالای لوله شروع به شکل گیری می کند.  در هفته 6 بارداری، لوله عصبی در دو انتها کاملاً بسته است و در بالای لوله، مغز از سه ناحیه تشکیل شده است:

مغز جلویی به مغز تبدیل می شود که عملکردهای خاصی از مغز مانند تفکر و حل مسئله را کنترل می کند.

مغز میانی در پردازش اطلاعات دیداری و شنیداری نقش دارد.

مغز عقبی به مخچه تبدیل می شود که تعادل و هماهنگی را مدیریت می کند و همچنین به بصل النخاع که مرکز کنترل فعالیت های خودکار بدن مانند فشار خون و ضربان قلب است.

 

مغز کودک شما در بدو تولد

عملکرد مغز کودک شما در بدو تولد چقدر است؟ نوزاد شما مجهز به انواع توانایی های شگفت انگیزی است که رشد شگفت انگیز از صفحه عصبی کوچک تا سیستم عصبی کامل را منعکس می کند:

آنها طیف گسترده ای از رفلکس ها را خواهند داشت که می توانید خودتان آنها را آزمایش کنید. به عنوان مثال، اگر گونه کودک خود را نوازش کنید، او سر خود را به سمت شما خواهد چرخاند (رفلکس ریشه زایی). انگشت خود را در دهان آنها قرار دهید، و آنها به طور خودکار شروع به مکیدن می کنند (رفلکس مکیدن). هنگامی که کودک خود را به صورت عمودی نگه می دارید و پاهای خود را با زمین لمس می کنید، آنها حرکات کمی برای قدم زدن انجام می دهند (رفلکس قدم زدن).

کودک شما می تواند صدای شما را تشخیص دهد! از حدود سه ماهه سوم بارداری، کودک شما می تواند مکالمات شما را استراق سمع کند و تا زمانی که به دنیا بیاید، ترجیح واضحی برای صدای شما نسبت به دیگران نشان خواهد داد. کوچولوی شما حتی با شنیدن صدای شما سر خود را برمی گرداند.

اگرچه ممکن است تصور کنید که کودک شما به همان اندازه علاقه مند به نگاه کردن به یک اسباب بازی یا تلویزیون است، تحقیقات نشان می دهد که نوزادان به ویژه با چهره انسان هماهنگ هستند و آنها را به طرح های تصادفی ترجیح می دهند.

و به خاطر داشته باشید که از آنجایی که مغز کودک شما پس از تولد به رشد خود ادامه می دهد، هر روز ارتباطات عصبی جدیدی بین بخش های مختلف مغز ایجاد می شود و به ذخیره دانش، حافظه و تجربه کودک شما افزوده می شود. دریابید که چگونه می توانید به تربیت کودک باهوش کمک کنید.

مغز جنین چه زمانی تشکیل میشود ؟

قسمت های مغز نوزاد

مغز کودک شما در پنج بخش اصلی رشد خواهد کرد که هر کدام مسئول جنبه متفاوتی از هدایت بدن و (در نهایت) ذهن و تصمیم گیری است:

مغز مسئول تفکر، احساس و حافظه است. این بزرگترین قسمت مغز است و شامل قشر مغز و لوب های پیشانی و تمپورال مغز است.

مخچه وظیفه هدایت کنترل حرکتی بدن را بر عهده دارد، از حرکت دادن دست ها و پاها تا مهارت های حرکتی ظریف یعنی حتی نیشگون گرفتن.

ساقه مغز عملکردهای حیاتی را کنترل می کند که بدن را زنده نگه می دارد. اینها عمدتاً سیستم های غیرارادی مانند ضربان قلب، فشار خون و تنفس هستند. همچنین فرآیند گوارش را کنترل می کند، اگرچه نشانه های گرسنگی از جاهای دیگر می آید.

غده هیپوفیز مسئول ترشح بیشتر هورمون هایی در بدن است که متابولیسم، تخمک گذاری، رشد و غیره را هدایت می کنند.

هیپوتالاموس دمای بدن، علائم گرسنگی و تشنگی، خواب و احساسات را تنظیم می کند.

 

نقاط زمانی کلیدی در رشد مغز جنین ( هفته های بارداری )

5 هفته صفحه عصبی تشکیل می شود.

6 هفته لوله عصبی تشکیل شده و بسته می شود. مغز در حال حاضر از سه ناحیه (جلویی مغز، مغز میانی و مغز عقبی) تشکیل شده است و بطن ها تشکیل شده اند.

8 هفته شبکه ای از اعصاب شروع به گسترش در سراسر بدن می کند.

12 هفته رفلکس جنین وجود دارد.

28 هفته حواس شنوایی، بویایی و لامسه توسعه یافته و کاربردی هستند.

28 تا 39 هفته وزن مغز سه برابر می شود و شیارهای عمیقی در مغز ایجاد می شود تا سطح بیشتری را برای نورون های مغز فراهم کند. میلین در طول برخی از مسیرهای عصبی شروع به رشد می کند.

چه چیزهایی می تواند به رشد مغز جنین آسیب برساند؟

یکی از بزرگترین عوامل آسیب به جنین الکل است. نوشیدن الکل در دوران بارداری می تواند به شدت بر رشد و تکامل مغز کودک تأثیر بگذارد. مصرف الکل می تواند باعث سندرم الکل جنینی شود که باعث آسیب مغزی و مشکلاتی در رشد کودک می شود. نوزادان مبتلا به سندرم الکل جنینی ممکن است لب بالایی بسیار نازک و پلک های چشمی کوچکتر از حد معمول داشته باشند. همچنین ممکن است تاخیر در گفتار و مشکلات یادگیری خفیف تا شدید را تجربه کنند. هیچ مقدار “ایمن” الکلی برای مصرف در دوران بارداری وجود ندارد و اثرات سندرم الکل جنینی برگشت ناپذیر است. اگر در ترک نوشیدن مشکل دارید، مهم است که فوراً این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

سیگار کشیدن به طور کلی برای رشد کودک مضر است، از جمله وزن کم هنگام تولد و کاهش تشکیل سلول های عصبی در مغز. دود سیگار و مواد شیمیایی موجود در آن نیز بر ارتباط بین نورون ها تأثیر می گذارد.

بیماری و عفونت در مادر می تواند تأثیر عمیقی بر رشد مغز جنین داشته باشد. این موضوع می تواند منجر به کاهش مهارت های عصبی و روانی حرکتی مانند عملکرد حرکتی، زبان، سازگاری اجتماعی و عملکرد شناختی شود. حتی بیماری های نسبتاً جزئی مانند آبله مرغان می تواند به شکل گیری سلول های مغز و عصب کشی آنها آسیب جدی وارد کند. عفونت های مقاربتی به ویژه برای درمان یا نظارت مهم هستند.

اگر گربه ندارید، بهتر است تا بعد از بچه دار شدن صبر کنید تا یک گربه داشته باشید. مدفوع گربه می‌تواند حاوی انگل‌هایی باشد که باعث توکسوپلاسموز می‌شوند، که می‌تواند برای جنین و به ویژه مغز او مضر باشد. اگر گربه دارید، از شخص دیگری بخواهید تا جعبه زباله را تمیز کند و اگر خودتان این کار را انجام می دهید، حتما دستکش بپوشید.

اطمینان از اینکه کودک شما رشد مغزی سالمی دارد، بسیار شبیه به تضمین سلامت کلی دوران بارداری شما است. غذاهای کامل بخورید و آب فراوان بنوشید. مطمئن شوید که مراقبت های مناسب دوران بارداری از جمله مکمل ها را طبق دستور پزشک انجام دهید. از استعمال دخانیات و نوشیدنی های الکلی خودداری کنید و حتماً طبق توصیه پزشک زنان، ورزش ملایم انجام دهید.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد آرا: 2

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − چهار =